ליבו של האדם בשעה שהוא נולד דומה ללוח חלק והאדם הוא שמחליט מה יכתב על לוח ליבו במהלך חייו, הוא שאמר שלמה: "... כתבם על לוח לבך" (ג).

 

ספר אורחות צדיקים הקדמה ד"ה האדם בשעה 

האדם בשעה שנולד, הוא בגופו ובחכמתו חלש משאר כל הבריות, כי כל הבריות ביום היולדן הן הולכות ואוכלות ומסייעות לעצמן, אבל האדם צריך טורח גדול בגופו. כן גם צריך יותר תיקון לנשמתו, לתקן החכמה ולהבין דרכים טובים, כי האדם בתחילתו בלא מלמד נוהג כבהמה, אך לבו דומה ללוח שהוא מוכן לכתוב עליו: אם הלוח הזה ביד טיפש, ושרטט עליו שרטוטי הבלים, עד שיתקלקל ולא תהיה בו תועלת עוד. אבל החכם יכתוב עליו סדר ענייניו וצרכיו וחובותיו, ומתוך הלוח יכלכל ויפרנס בניו ויגיע לתועלת גדולה - כך לב האדם: הכסילים יציירו בו ציורי שקר, ויכתבו עליו חקקי און, וימלאו לבם מחשבות הבל וריק והמשכילים יכתבו על לוח לבם מכתב אלהים, שהוא יסוד התורה והמצוות וחכמות המידות, עד אשר יזהירו נפשותם כזוהר הרקיע, ולזה היתה כוונת שלמה, באמרו (משלי ז', ג): "קשרם על אצבעותיך כתבם על לוח לבך". 

 

 

אורחות צדיקים - ספר מוסר המלקט ומעבד דברי מוסר ותוכחה של חז"ל וראשונים עם הוספות רבות של המחבר. נתחבר כנראה במחצית השניה של המאה ה-15. מחברו לא ידוע.