איך נכלכל ונפרש את דרכו העקלקלה של אמציה? איך אדם, שהתחיל את דרכו בצורה כל כך חיובית, נפל עמוק כל כך?

 

על אמציה מספר לנו הכתוב: "ויעש הישר בעיני ה' רק לא כדוד אביו ככל אשר עשה יואש אביו עשה" (מלכים ב י"ד, ג). 
את השוואת אמציה בכתוב לאביו יואש אפשר להבין לא רק בעשיית הטוב אלא בכל: אביו עשה את הישר כל ימי יהוידע בלבד, ואף אמציה עשה כן רק עד לנצחונו על אדום. אביו בעט בנבואה ואף הוא כך. אביו וסבו אחזיה נרצחו, ואף הוא סופו כך.
וכך מתוארים הדברים בדברי הימים:
"וַיְהִי אַחֲרֵי בוֹא אֲמַצְיָהוּ מֵהַכּוֹת אֶת-אֲדוֹמִים וַיָּבֵא אֶת-אֱלֹהֵי בְּנֵי שֵׂעִיר וַיַּעֲמִידֵם לוֹ לֵאלֹהִים וְלִפְנֵיהֶם יִשְׁתַּחֲוֶה וְלָהֶם יְקַטֵּר: וַיִּחַר-אַף ה' בַּאֲמַצְיָהוּ וַיִּשְׁלַח אֵלָיו נָבִיא וַיֹּאמֶר לוֹ לָמָּה דָרַשְׁתָּ אֶת-אֱלֹהֵי הָעָם אֲשֶׁר לֹא-הִצִּילוּ אֶת-עַמָּם מִיָּדֶךָ: וַיְהִי בְּדַבְּרוֹ אֵלָיו וַיֹּאמֶר לוֹ הַלְיוֹעֵץ לַמֶּלֶךְ נְתַנּוּךָ חֲדַל-לְךָ לָמָּה יַכּוּךָ וַיֶּחְדַּל הַנָּבִיא וַיֹּאמֶר יָדַעְתִּי כִּי-יָעַץ אֱלֹהִים לְהַשְׁחִיתֶךָ כִּי-עָשִׂיתָ זֹּאת וְלֹא שָׁמַעְתָּ לַעֲצָתִי" (דברי הימים ב כ"ה, יד-טז).
שוב ושוב מתברר שרוח האדם חלשה ושברירית, האדם נוח להשפעה גם אם הוא מלך, והוא עשוי לנטות אחר כל רוח מצויה. הגאווה, יצר השלטון ותאוות הכבוד סחפו בכוחם את המלכים, ואלו לא עמדו בהתמודדות המוסרית הקשה ונכשלו הן כלפי שמים והן כלפי האדם.
גרעין חטאו של אמציה נעוץ כנראה כמו אצל אביו כבר במעשיו הטובים. הוא עשה את הישר ושמר על הכתוב בתורה, אבל באופן מכאני וחיצוני. הוא שמר על המסגרת אבל נשאר רחוק מרוח התורה, ולכן לא עמד בעת משבר והפך את דרכו.

בתקופתו של אמציה נוצר חלל מדיני בין המעצמות. ארם נחלשה ואשור עוד לא התפשטה, התחרות הצבאית והמדינית התעצמה והאיזור תסס ממאבקים על ההגמוניה. כל עמידה הפכה לנסיגה, המדיניות נעשתה ג'ונגל שבו 'כל העושה עצמו שה, הזאב טורפו', ומי שלא מיהר לטרוף את האחרים סופו שטרפוהו. במצב כזה נותר למלכים מפלט יחיד - אמונתם ובטחונם בקב"ה. אבל אמציה רצה להיות עצמאי ואוטונומי, להראות את כוחו ולהתכבד בו, לכן מרד במלכות שמים ובשלטונה עליו, ונסחף למערבולת התחרות שהטביעה אותו.
המתח המתמיד והעצבנות המדינית באו לידי ביטוי גם ביחסי שתי המדינות-האחיות, ישראל ויהודה. כאשר לא פגעו ולא איימו זו על זו, גוננו אחת על עורפה של חברתה. ואילו אמציה בעצבנותו פגע במערכת היחסים החשובה הזאת וזיעזעה.

נערך ע"י צוות אתר התנ"ך מתוך הספר 'מקדש מלך - עיונים בספר מלכים', בהוצאת מדרשת הגולן