חזון ארבע החיות נזכר בספר עזרא החיצוני. מה משמעות אזכור חזון ארבע החיות שם?

 

בפרקנו מתואר חזון ארבע החיות שתופס מקום יחסית רחב בספר דניאל. הרבה עמדו על משמעות חזון זה: מדוע חיות? מדוע דווקא ארבע חיות? מה מייצגת כל חיה? ועוד. כאן אין ברצוני לעסוק בתוכן החזון עצמו אלא בחשיבות ההיסטורית שנודעה לו מאוחר יותר. בספר החיצוני "חזון עזרא" (המכונה עזרא הרביעי) מובא חיזיון דומה מאוד לזה שרואה דניאל:

"ואשמע קול מדבר אלי: הבט כנגדך ובין את אשר תראה ואראה והנה כדמות אריה ניעור מיער ושואג, ואשמע איך שלח קול אדם אל הנשר, ודיבר אליו לאמור: שמע אתה הנשר ואדברה אליך, לך אמר עליון: הלא אתה הוא אשר נותרת מארבע החיות אשר השלטתי בעולמי, למען תבוא בהן אחרית עיתותי. אתה רביעי באת וניצחת את כל החיות שקדמו לך..." (חזון עזרא, חיזיון חמישי, י"א, לו-מ)

אמנם בחיזיון עזרא החיצוני אין כלל אזכור של ארבע חיות, אלא של נשר ואריה בלבד. אולי זו גם הסיבה שהוא מבקש ביאור של החזון מאת המלאך: "ואני מרוב חרדה ומפחד גדול התעוררתי, ואומר לרוחי: אתה הוא אשר גרמת לי זאת, כי חוקר אתה דרכי עליון... ואם אמנם עלתה תפילתי לפניך - חזקני, והראה לעבדך את פשר החיזיון הנורא הזה ואת פתרונו, למען תמלא את נחמת נפשי" (י"ב, ג-ח)

התפילה נשמעת והמלאך מסביר לעזרא את הפתרון: "ויאמר אלי: זה פתרון החיזיון אשר ראית: הנשר אשר ראית עולה מן הים היא המלכות הרביעית אשר נראתה בחיזיון לדניאל אחיך, אלא שלא נפתר לו מה שאפתור לך עתה. הנה ימים באים ותקום ממלכה על הארץ ותהיה נוראה מכל הממלכות אשר היו לפניה. וימלכו בה שנים עשר מלכים זה אחר זה..." (י-יד)

אמנם דניאל לא ראה נשר אלא אריה עם כנפי נשר (ד), אך הכתוב בעזרא החיצוני ממשיך את החזון של דניאל. זמנו של ספר עזרא החיצוני לא לגמרי ברור, אך מקובל להקדים אותו יחסית, ואולי אפילו נכתב במקביל לספר עזרא מהתנ"ך. ספר עזרא החיצוני מתכתב עם ספר דניאל ורואה אותו כמו שאר ספרי המקרא. כך מסתבר כי ספר דניאל הפך להיות פופלארי ומקובל בקרב הציבור זמן קצר אחרי כתיבתו.