לפניכם קטע מתוך דף הלימוד של "מתן על הפרק" בו תמצאו שאלות מנחות והרחבות לעיון והעמקה בפרק:

 

פרק כ"ד כולל שתי נבואות. הראשונה, נבואת הסיר והבשר, נאמרת ליחזקאל בעשרה בטבת - יום תחילת המצור הבבלי על ירושלים. חומות העיר הופכות בנבואה זו למלכודת מוות ליושבים בתוכה (א-יד). הנבואה השניה מבשרת על מות אשת יחזקאל כסמל לחורבן המקדש, ואיסור האבלות עליה מלמד על דרך תגובת העם לחורבן (טו-כז). חלקו הראשון של ספר יחזקאל נחתם בפרק כ"ד, ושתי הנבואות הכלולות בו מסמלות את התגשמותה הקרובה של נבואת חורבן ירושלים.

א. הרקע לנבואה הראשונה הוא האמירה שרווחה בעם, שראתה בעיר מעין ׳סיר׳ המגן על היושבים בתוכה – ׳הבשר׳, כפי שראינו לעיל י"א,ג. הנבואה נחלקת לשלושה שלבים (ג-ה, ו-ח, ט-יד), וכל אחד פותח בדיבור חדש ומתאר שלב שונה.

1) השלב ראשון (ג-ה) מתאר מצב רגיל של שפיתת סיר ואיסוף נתחי בשר טובים לתוכו. מה מתרחש בשלב השני (ו-ח) ומדוע? בדקו מי יוצא ומי לא יוצא מהסיר, ומה נמצא ׳בתוכה׳?

2) כיצד נהפך הבישול הרגיל לסמל הפורענות בשלב השלישי (ט-יד), ומדוע (פסוק יב)? איזו פורענות מסומלת כאן? שימו לב לחזרת הלשונות ׳יצא׳ ו׳בתוכה׳ בחטא (ו-ז) ובעונש (יא-יב).

ב. בפסוקים ז-ח הנטועים במרכז הנבואה מתואר חטאה ועונשה של ירושלים. שני הפסוקים מקבילים זה לזה, ושניהם מבוססים על דיני שפיכת דם בתורה.

1) ׳כִּי דָמָהּ בְּתוֹכָהּ הָיָה עַל צְחִיחַ סֶלַע שָׂמָתְהוּ׳ (ז) שפיכות דמים נזכרת בכמה מקומות בספר כחטא מרכזי בירושלים. על מנת להבין את ייחודו של התיאור כאן ראו את דין כיסוי הדם בויקרא י"ז,יג ועיינו בפירושים הבאים. בחנו מה מסמל אי כיסוי הדם לפי כל פירוש:

רד"ק: ׳כאילו על שן סלע שמתהו במקום גבוה שלא יוכל להתכסות, והמשל כל כך הרבו שפיכות דם נקי עד שלא יתכן לסלוח ולהיות כנעלם אותו העון מלפני האל יתברך אלא גלוי ועומד הוא לפניו לנקום נקם מהם׳.

מצודת דוד: ׳דם הנקי הנשפך שהיה בתוכה הנה שמה אותו על יבשות הסלע להיות מתקיים לא שפכה אותו על עפר הארץ להיות נבלע ונכסה בעפר הארץ, רוצה לומר שפכו דם בגלוי ובפרסום ולא חששו לעשות בסתר לבל יוודע׳.

ראי"ה קוק, טללי אורות: ׳ ׳אשר יצוד ציד חיה או עוף אשר יאכל ושפך את דמו וכסהו׳ – הכרת החרפה היא התחלת רפואת המוסר - ׳למען תזכרי ובושת בכפרי לך׳, כסה הדם! הסתר חרפתך!...׳.

2) פסוק ח עובר לעונש – מידה כנגד מידה. מה משמעות אי כיסוי הדם בעונש? ראו פרשת גאולת הדם בבמדבר ל"ה, בייחוד פסוק לג. להרחבה: ראו את דברי איוב (ט"ז,יח): ׳אֶרֶץ אַל תְּכַסִּי דָמִי וְאַל יְהִי מָקוםֹ לְזַעֲקָתִי׳, ואת דברי ה׳ לקין בבראשית ד׳,י-יא.

למעבר לדף הלימוד המלא מתוך התכנית "מתן על הפרק"