מה מייחד את החיות המותרות באכילה מכל שאר החיות האסורות? מדוע שפן פחות טוב מחיה אחרת? מה רע בגמלים ובחזירים? מדוע הדגים שעושים מהם קוויאר הם גרועים מהדגים שלא עושים מהם קוויאר? דומה שניתן למצוא סיבות וטעמים אך באמת לא את הכל תמיד מבינים...   

ניסיונות רבים נעשו על מנת להסביר מדוע חיות מסוימות הותרו באכילה ואילו חיות אחרות נאסרו. היו שאמרו, שאכילת החיות הטמאות מזיקה לגוף, ומפעם לפעם קם מישהו שמסביר עד כמה מסוכן לאכול חזיר. אמת היא שיש בחזירים תופעה של תולעת החזירים, וידוע, שכשאדם אוכל בשר חזיר שלא בושל כהלכה, הוא יכול לקבל כמה וכמה מחלות. אך אם זו הייתה מטרת העניין, במקום לאסור את החזיר, יכלה התורה לתת עצה הרבה יותר טובה, ולומר שצריך לבשל את החזיר כמה פעמים לפני אכילתו. היו אחרים שטענו שחזירים שימשו לעבודה זרה, והיו כאלה שאמרו להפך, שאפילו לעבודה זרה לא לקחו אותם.

באופן כללי, חיפוש הצדקות למצוות על מנת שהן תהיינה באופן מהותי דבר שעשוי לתועלת הגוף או אפילו הנפש, הוא בסופו של דבר ניסיון עקר. אין הכוונה שדבר כזה הוא בהכרח מופרך מעיקרו, אלא שהצדקה מן הסוג הזה לעולם לא תוכל להיות השיקול המרכזי בתוך הדבריםמוטב פעם אחת לסמוך על הקב״ה, ולא לנסות לתת הסברים.

כשניגשים אל התורה לא צריך לבקש חשבונות רבים. טוב משום כך להיזכר מפעם לפעם בסיפור הבא: מישהו בא לרבי מקוצ'ק והקשה לו על בורא העולם, והוא ענה לו תשובה, שטוב לזכור בכל פעם ששומעים הסברים טובים: ״אלוקים כזה שכל טיפה סרוחה יכולה להבין אותו, לא שווה שיעבדו אותו״.

נערך ע"י צוות אתר התנך מתוך הספר 'חיי עולם: שיחות על פרשת השבוע' בהוצאת מגיד
לרכישת הספר