"גַּם צִפּוֹר מָצְאָה בַיִת וּדְרוֹר קֵן לָהּ אֲשֶׁר שָׁתָה אֶפְרֹחֶיהָ אֶת מִזְבְּחוֹתֶיךָ ה' צְבָאוֹת מַלְכִּי וֵאלֹהָי" (תהילים פ"ד, ד) 

 

... אם נֶאֱמַר המזמור על דוד בְּגָלוּתוֹ בארץ פלשתים, היה הזמן ההוא זמן היתר הבמות והיו מִזְבְּחוֹת בכל מקום והיו מקננים בהם עופות, אבל בבית המקדש לא היו מקננים עופות מפני הטומאה, כי אפילו בגג הבית עשו דבר שם כדי שלא ינוח שם עוף, והיו קורין אותו: כַּלְיָא עורב (מדות ד, ו). ואמר דוד: אני אינני אפילו כמו העופות, כי העופות הם מקננים את מזבחותיך ואני לא אוּכל להיות שם.

וזָכַר צפור ודרור שדרכם לקנן בישוב, וצפור הוא עוף קטן וקורין לו בלע"ז פשרא, וזָכַר דרור ידוע שמנהגו לקנן בבתים לעולם, לפיכך נקרא דרור שהוא חפשי בין בני אדם שמקנן בבתיהם.

ואם נאמר על הגלות יאמר כי העופות ימצאו להם מקום וקן במקום מזבחותיך החרב ומקננים שם העופות, ואנחנו לא נוכל לחוג שם ולהקריב הקרבנות.

ובדרש (שמו"ר פ"כ ו) מפרש אותו דרך משל, וצפור ודרור הוא משל על כנסת ישראל שהיו באים לחוג שלש רגלים בבית המקדש ומקריבין קרבנותיהם, ואומרים בני הגלות כי נכספה נפשם לעלות שם כמו שהיו עושים ישראל כשהיו בארצם, ו"אפרוחיה" הם פרחי כהונה שהיו עם המזבחות תמיד כמו האפרוחים בקן.

 

 

 

רד"ק - ר' דוד בן יוסף קמחי, חי בדרום צרפת בין השנים 1160-1235. התפרסם כדקדקן על ידי ספרו "מכלול", הרבה לעיין בפילוסופיה ובמדעים. כתב פירוש לתנ"ך לספרי בראשית, נביאים ראשונים, נביאים אחרונים, תהילים ודברי הימים. פירושו עוסק הרבה בענייני לשון, ניקוד, מסורה, ופירוש המילים. הוא עוסק גם בשאלת חיבור הספרים וזמנם של הנביאים, שאלות היסטוריות וגיאוגרפיות, ובויכוחים עם הפרשנות הנוצרית לכתוב.