חלוקת הפרק:  
1. פס' א-ט: התגלות נוספת לשלמה
2. פס' י-כט: תיאור גדולתו ותפארתו של שלמה  

1. פס' א-ט: התגלות נוספת לשלמה

כמו בפרק ו' גם כאן תגובתו של הקב"ה היא קבלה של מעשה שלמה עם הסתייגות: הבית יהיה רצוי ומקובל ויעמוד על תילו רק בתנאי שישראל ישמרו על הברית עם ה'.

2. פס' י-כט: תיאור גדולתו ותפארתו של שלמה 

א. פסוקים יא-יד נראים קשים וללא סדר ברור. הכתוב בפס' יא פותח במה שאנו כבר יודעים שחירם נתן לשלמה עצי ארזים וברושים. כאן אנו שומעים גם על זהב שניתן על ידי חירם. בפס' יד שוב נמסר שחירם נתן לשלמה זהב ולא ברור האם זהו אירוע חדש או המשך של התיאור הקודם. נראה שיש בפס' יא גם סיכום וגם מבט להווה שבא לידי ביטוי בפס' יד. הכתוב רוצה להדגיש שהיחסים בניהם ממשיכים וכעת חירם מעניק לו זהב. אולם אפשר שראשית פס' יא מתארת את מה שהיה עד עכשיו, כאשר חירם שלח לו בזמן הבנייה עצים וגם זהב, ומילת 'אז' חוזרת למעשה לפסוק י, "ויהי מקצה", ומתארת את מה ששלח שלמה לחירם כתודה על כל העזרה שלו.

ב. פס' טו-כג עוסקים במס שהעלה שלמה לבנות את מפעליו השונים, בנוסף לבתים שבנה שעליהם כבר שמענו, כאשר פס' טז הוא פסוק בסוגריים המסביר את תולדות גזר. ניתן להבחין כאן בשני סוגים שונים של מפעלי בנייה. סוג אחד הן ערים מוכרות הנמנות כאן: ירושלים, חצור ומגידו בצפון, גזר, בית חורון, בעלת ותדמר. הצד המשותף לכל הערים הללו הוא שהן ממוקמות במקומות אסטרטגיים. הסוג השני, עליו אנו שומעים מפס' יט ואילך, הן ערים נוספות שהיוו מקומות אחסון שונים.  

ג. פס' כד מזכיר את בת פרעה ואת עלייתה לביתה ששכן בסמוך למקדש. אכן בפרק ג', א נאמר ששלמה שיכן אותה בעיר דוד עד כלותו לבנות את ביתו ואת בית ה' ואת חומות ירושלים. יש משהו צורם בעובדה שבסוף תיאורי הבנייה, שגולת הכותרת שלהם היא בית המקדש, מוזכרת בת פרעה. שלמה חיכה לסיים את הכל ואז הוא העלה אותה, מה שמעניק לה חשיבות יתרה.

ד. פס' כז חוזר לעסוק בחירם והעובדה שזה לא מופיע ברצף אחד מצריכה קצת עיון. על כל פנים אנו שומעים כאן שוב על מפעל משותף של חירם ושלמה אך הפעם לא לבניית הבית אלא להבאת זהב, אחד מהדברים שאסרה התורה על מלך להרבות. אנשי חירם היו יורדי ים ויחד עם עבדי שלמה יצאו מהנמל באילות להביא מאופירה זהב. הצורך בהקמת הצי שם נועד להפוך את שלמה וממלכתו לסוחרי זהב בעצמם במקום להסתמך על השיירות המביאות זהב מהדרום לצפון, דרך חצי האי ערב. החידוש הוא גם בכך שכעת במקום לעבור את כל חצי האי על גמלים הרי שהדבר מתבצע דרך הים. עכ"פ אנו רואים כעת ששיתוף הפעולה בין חירם ובין שלמה משנה כיוון לגמרי. אם בתחילה הם שיתפו פעולה למען בניית בית המקדש הרי שכעת הם משתפים פעולה למען הרבות זהב שכאמור וכידוע הוא מהדברים שנאסרו על המלך להרבות.

ריבוי הזהב עוד ימשיך להעסיק אותנו רבות בפרק הבא.