במזמור ק"ג מדבר המשורר אל נפשו השרויה בצער ובעצבות על חטאיה ומנסה לעודד אותה בעזרת הבנת הכוח והפלא שבתשובה.

 

כשאדם מגלה פתאום, שעשה טעות חמורה שגרמה לנזק רב, הרגש המיידי שלו הוא צער. אולם הצער לא צריך להימשך לנצח - אחרי שהאדם תיקן את הטעות, נפשו צריכה לעבור למצב של שמחה. המעבר הזה, כנראה, לא פשוט - יש אנשים שעלולים להיכנס לדיכאון ולעצבות, מתוך מחשבות בלתי פוסקות על שגיאות העבר שלהם. זו הסיבה שדוד, משורר תהילים, אומר לנפשו, בתחילת פרק ק"ג:

"לְדָוִד: בָּרֲכִי נַפְשִׁי אֶת ה', וְכָל קְרָבַי אֶת שֵׁם קָדְשׁוֹ!
בָּרֲכִי נַפְשִׁי אֶת ה', וְאַל תִּשְׁכְּחִי כָּל גְּמוּלָיו!
הַסֹּלֵחַ לְכָל עֲוֹנֵכִי, הָרֹפֵא לְכָל תַּחֲלֻאָיְכִי.
הַגּוֹאֵל מִשַּׁחַת חַיָּיְכִי, הַמְעַטְּרֵכִי חֶסֶד וְרַחֲמִים.
הַמַּשְׂבִּיַע בַּטּוֹב עֶדְיֵךְ, תִּתְחַדֵּשׁ כַּנֶּשֶׁר נְעוּרָיְכִי.
עֹשֵׂה צְדָקוֹת ה', וּמִשְׁפָּטִים לְכָל עֲשׁוּקִים" (א-ו)

ברכי נפשי את ה' - המשורר קורא אל הנפש שלו, השקועה בצער ובעצבות על חטאיה, ואומר לה לברך את ה' בשמחה; וכל קרביי את שם קדשו - המשורר קורא אל קרביו, אל חלקיו הפנימיים המרגישים ייסורי מצפון, וקורא להם להתעלות מתוך הייסורים, להתקדש ולהתחבר אל ה'.

ברכי נפשי את ה', ואל תשכחי כל גמוליו - נפשי, את זוכרת את חטאייך וזה מצער אותך, אבל אל תשכחי גם את כל הטובות שה' גמל עמך בכך שאיפשר לך להיגמל מהחטאים.

ברכי את ה' על כך שהוא הסולח לכל עוונך, וברכי את ה' גם על כך שהוא הרופא לכל תחלואייך - שריפא אותך מכל מחלות הנפש שגרמו לך לעשות עוונות.

ברכי את ה' על כך שהוא הגואל משחת חייך - מוציא אותך מחיים של השחתה עצמית, ועל כך שהוא המעטרך חסד ורחמים - נותן לך עטרה (כתר של כבוד ושלטון) במקום הבושה של החטא, וכל זה מתוך חסד ורחמים.

ברכי את ה' על כך שהוא המשביע בטוב עדיך - משביע את הגוף, שהוא כמו עדי ותכשיט לנפש; משביע אותך מבחינה נפשית, נותן לך אפשרות ללמוד ולעשות עוד ועוד מעשים טובים הממלאים אותך בשמחה; ברכי את ה' על כך שתתחדש כנשר נעורייך - ה' מאפשר לך להתחדש כמו הנשר, לחזור לימי הנעורים, ימי התום והטוהר, לפני שהתקלקלת והתמכרת לחטאים.

ברכי את ה' על כך שהוא עושה צדקות ה', ומשפטים לכל עשוקים - ה' שופט בצדק את נפשו של החוטא, העשוקה על-ידי יצריו ותאוותיו, ומאפשר לה להשתחרר ולצאת לחופשי.

תשובה היא עניין רציני שמתקשר לסליחות ולחשבון נפש. הקטע שקראנו מלמד, שיש בה גם הרבה שמחה, שמחה על הפלא הגדול שבאפשרות לעשות תשובה ולהתחדש.

נערך ע"י צוות אתר התנ"ך

לקריאת המאמר המלא מתוך אתר הניווט בתנ"ך