לפניכם קטע מתוך דף הלימוד של "מתן על הפרק" בו תמצאו שאלות מנחות והרחבות לעיון והעמקה בפרק:

 

פרק כ"ב כולל שתי נבואות ביקורתיות המכוונות אל ישראל פנימה.
הנבואה הראשונה, ׳משא גיא חזיון׳, מתארת את מצבה של ירושלים לנוכח המתקפה האשורית בימי חזקיהו, ובמוקדה ביקורת חריפה על ההיסמכות היתירה על הביצורים וההכנות למצור שבכללן הכנת בריכת השילוח, מבלי לבטוח בה׳.
הנבואה השניה מופנית ל׳שבנא אשר על הבית׳, פקיד מלכותי רם דרג בימי ישעיהו, ומנבאת על ירידתו ממעמדו.

א. בפסקה הראשונה (א-ג) משרטט הנביא ניגוד חריף בין שני הלכי רוח קיצוניים בירושלים. מה מבטאת העליה לגגות בפסוק א? (ראו שופטים ט׳,נא. שמ"ב י"ח,כד)

ב. בפסוקים ח-יא מתאר הנביא את הכנות העיר למצור, ומותח עליהן ביקורת. במה ממוקדת הביקורת? שימו לב לשימוש המנוגד ב׳הבטה׳ ו׳ראיה׳ בפסוקים ח, יא ולשימוש בפועל ׳עשה׳ בפסוק יא.

ג. בפסוקים הבאים (יב-יד) שוב מנגיד הנביא בין שני מצבי קיצון – שמחה מחד ובכי ומספד מאידך, מאיזה הלך רוח נובעת חגיגת "אכול ושתה כי מחר נמות"? מהי הביקורת הנמתחת כאן על התנהלות העם? חישבו כיצד היא קשורה לביקורת בפסקה הקודמת.

ד. הנבואה על שבנא נחלקת לשניים: טו-יט: תוכחה לשבנא. כ-כה: החלפתו בידי אליקים.
׳חֹצְבִי מרוֹם קִבְרוֹ חֹקְקִי בַסּלַע מִשְׁכָּן לוֹ׳ (טז) - אילו שני אלמנטים מתארים את קברו של שבנא, ומהי הביקורת הנמתחת עליו בשל כך? היזכרו במשמעות הסמלית של הגובה בנבואות ישעיהו. כיצד מהווה עונשו מידה כנגד מידה?
המדרש מותח ביקורת מסוג אחר על שבנא:
"כאשר בא סנחריב וצר על ירושלים, כתב שבנא פתק וירה בחץ: "שבנא וסיעתו - השלימו, חזקיה וסיעתו לא השלימו..." הלך לחצב לו קבר בקברי בית דוד, בא נביא ואמר לו: "מה לך פה ומי לך פה כי חצבת לך פה קבר" ". (תלמוד בבלי סנהדרין כ"ו, א)
מהי הביקורת במדרש על חציבת הקבר של שבנא? עיינו במל"ב י"ח,יח ובידקו כיצד משמש איזכור זה של אליקים בן חלקיהו ושבנא רקע לתיאור במדרש.

נערך ע"י צוות אתר התנ"ך

למעבר לדף הלימוד המלא מתוך התכנית "מתן על הפרק"