בניית בית המקדש הראשון מתוארת במלכים ובדברי הימים, כבנייה מפוארת. חלק מהפרטים אינם מופיעים בשתי הפרשות, אך משלימים זה את זה. אמנם יש כמה סתירות בין הספרים, אך ניתן ליישבן.

 

מאחר שעיקרי הדברים במקדש מפורשים בפרשת המשכן, קצרו הכתובים כאן בעשיתם, וכנגדם הגדילו הכתובים לדבר בעשיית הדברים, שלא היו כיוצא בהם במשכן. אין ספק שלנגד עיניו של בעל דברי הימים היתה גם הפרשה המקבילה המפורטת שבספר מלכים(מלכים א ו'-ז') ומקורות נוספים, שהוא מפרטם להלן בחתימת דברי שלמה (ט', כט). נראה לנו שהיה רשאי להניח שבידי קוראי ספרו ושומעיו מצויים גם ספרי מלכים ירמיהו ויחזקאל, ולפיכך מותר לו לפסוח בספרו על כל העניינים שאינם נוגעים ישר לבנין המקדש, שבני דורו עמלו בחידוש תפארתו מימי קדם.

ואלה הם הדברים שהחסיר: בית המלך, אולם הכסא, בית יער הלבנון, הבית של בת פרעה - מבנים שהוקמו כנראה בסביבת הר הבית או בסמוך לו.

ובאשר לשאר הדברים נראות שתי הפרשות כמשלימות זו את זו. לדוגמא:

א. מעשה מזבח הנחושת נזכר בספרנו (ד', א) אבל לא נזכר בפרשה המקבילה שבמלכים.

ב.כאן לא פרשו הכתובים את האבנים ואת טורי "כרותות ארזים" שבהם בנו את הבית ואת חצרותיו, ושם נתפרשו. וכנגדם הזכירו הכתובים כאן את "חצר הכהנים והעזרה הגדולה" (ט) שאינם נזכרים שם, אבל אלה נרדפים כנראה לחצר הפנימית שם. אף משך זמן בנינו של הבית לא נתפרש כאן, אלא שם. 

ג. במלכים לא נתפרש שימושו של הים ואילו כאן נתפרש "והים לרחצה לכהנים בו" (ו) וכן לא נתפרש שם שימושם של הכיורים וכאן נתפרש "לרחצה בהם את מעשה העולה ידיחו בם" (ו). במלכים תיארו הכתובים בפרוט רב את מעשה המכונות שעליהן נתנו הכיורים, ואילו כאן רק רמז להם (טו).

הכלל העולה מן הדברים - שהדברים משלימים זה את זה.

ברם, כנגד הדברים שניתן לפרשם בדרך זו של השלמה יש כמה פרטי דברים הנראים לכאורה סותרים זה לזה: כמות השולחנות ; מידות העמודים; תכולת ים הנחושת; צפוי הקירות; אך ניתן ליישב את הסתירות (כפי שהוצע בפירוש).

הכלל העולה מן הדברים: שתי הפרשות המקבילות מתארות את בית שלמה בכל תפארתו, והסתירות שביניהן ניתנות ליישוב.

 

נערך ע"י צוות אתר התנך 

מתוך תנך עם פירוש דעת מקרא, הוצאת מוסד הרב קוק ירושלים, ספר דברי הימים ב עמ' תקנו-תקנח