האם עדיף שבית המלך יהיה צמוד לבית ה', או עדיף שיהיה מרחק ביניהם?

 

וַיֹּאמֶר אֵלַי בֶּן אָדָם אֶת מְקוֹם כִּסְאִי וְאֶת מְקוֹם כַּפּוֹת רַגְלַי אֲשֶׁר אֶשְׁכָּן שָׁם בְּתוֹךְ בְּנֵי יִשְׂרָאֵל לְעוֹלָם וְלֹא יְטַמְּאוּ עוֹד בֵּית  יִשְׂרָאֵל שֵׁם קָדְשִׁי הֵמָּה וּמַלְכֵיהֶם בִּזְנוּתָם וּבְפִגְרֵי מַלְכֵיהֶם בָּמוֹתָם: בְּתִתָּם סִפָּם אֶת סִפִּי וּמְזוּזָתָם אֵצֶל מְזוּזָתִי וְהַקִּיר בֵּינִי וּבֵינֵיהֶם וְטִמְּאוּ אֶת שֵׁם קָדְשִׁי בְּתוֹעֲבוֹתָם אֲשֶׁר עָשׂוּ וָאֲכַל אֹתָם בְּאַפִּי:

עיון במבנה מקדש שלמה, הבית הראשון (מלכ"א ו' – ז') מגלה לנו, ששני הבתים, בית ה' ובית המלך, נבנו למעשה כקמפוס אחד. רק אחרי ששלמה סיים את בניין ביתו הוא החל בבניית הכלים למקדש, וכשסיים, חנך את המקדש, וכנראה גם את ביתו יחד עם המקדש. הבתים צמודים זה לזה, ומלכים לא מעטים עשו את תועבותיהם בביתם, ממש בסמוך למקדש, על הר בית ה'. מלכים אחרים הרשו לעצמם בעתות מצוקה מדיניות, כשנזקקו לכסף וזהב לשלמונים לראשי מעצמות, נכנסו בקלות אל 'השכן', אל המקדש, ונטלו את אוצרותיו ושלחום למלך הזר.

ישנה מעלה גדולה להצמדת בית המלך אל בית ה'. בית ה' עמד למעלה, בפסגת הר המוריה, ובית המלך עמד במורד, לכיוון דרום, לכיוון עיר דויד. מן העיר ראו את בית המלך, ומעליו מתנשא בית ה'. המראה נתן הסתכלות ראויה על היחס בין המלך לבין ה' הנמצא מעליו.

אך החסרונות הכריעו את הכף. יחזקאל בנבואתו רואה את בית המלך העתידי נבנה במקום אחר, וללא קשר אל המבנה של בית ה'. זאת ועוד: המלך מבית דויד מוחלף ב'נשיא'.