ההבדל המשמעותי בין דמותו של שמשון לדמותו של שמואל מעיד על השינוי המהותי שמתרחש במעבר מספר שופטים לספר שמואל.

 

מפתיע לגלות מה רב הדמיון בין סיפור הולדת שמואל הנביא לבין סיפור לידתו המופלא של שמשון (שופטים י"ג): שני מנהיגים אלו נולדו לאמהות עקרות; בשני המקרים עומד במוקד הסיפור נדר נזירות; ולבסוף, כמובן, שני המנהיגים הושיעו את ישראל מיד פלשתים.
אך דווקא מתוך נקודות דמיון אלו נחשף הפער העמוק שבין שתי הדמויות, פער המבטא את המהלך המיוחד של ספר שמואל.
אצל חנה יש תפילה ובקשה, ונזירות שמואל היא יוזמתה של האם העקרה. לעומת זאת, נזירות שמשון נכפתה על אמו על ידי מלאך ה'. שמואל הוא פרי יוזמה אנושית הדורשת את ה', ואילו שמשון הוא שחקן המושתל בעולם על ידי ה'.
הבדל זה ממשיך ומתבטא גם בפער שבין הישועות: ישועת שמשון נעשית בדרך אגב ואינה משמעותית, ולעומתה ישועת שמואל פותחת מהלך של תשובה ממשית ומתחילה תיקון משמעותי המסוכם בתחילת פרק ז': "וינהו כל בית ישראל אחרי ה'... ויעבדו את ה' לבדו" (שמואל א ז', ב-ד).
ישועת שמשון באה מתוך צרה - תקופת שעבוד ישראל לפלשתים, והיא היוותה 'כיבוי שריפות' בלבד, בלי תועלת לטווח רחוק. סיפור שמואל מתחיל ביוזמה אנושית שלא נועדה לפתור בעיה מדינית מסוימת, ודווקא הוא מצליח לחולל תשובה תמידית.
הבדל זה מבטא את ההבדל המשמעותי שבין ספר שופטים לבין ספר שמואל - מעבר מהמעגל הסגור של חטא-עונש-זעקה-ישועה, למהלך של תיקון אמיתי ויצירת מנהיגות משמעותית שתוביל את ישראל למציאות מתוקנת.

נערך ע"י צוות אתר התנ"ך

לקריאת המאמר המלא באדיבות אתר VBM של ישיבת הר עציון