"אֵלֶּה תּוֹלְדֹת נֹחַ נֹחַ אִישׁ צַדִּיק תָּמִים הָיָה בְּדֹרֹתָיו אֶת הָאֱלֹהִים הִתְהַלֶּךְ נֹחַ" (בראשית ו', ט)

"וַיְהִי אַבְרָם בֶּן תִּשְׁעִים שָׁנָה וְתֵשַׁע שָׁנִים וַיֵּרָא ה' אֶל אַבְרָם וַיֹּאמֶר אֵלָיו אֲנִי אֵל שַׁדַּי הִתְהַלֵּךְ לְפָנַי וֶהְיֵה תָמִים" (בראשית י"ז, א)

 

מדרש תנחומא (בובר) פרשת לך לך סימן כו

כתיב בנח: "את האלהים התהלך נח" (בראשית ו', ט), וכתיב באברהם: "התהלך לפני" (שם י"ז, א). מי שהוא קורא סבור שהיה נח גדול מאברהם, ואינו כן.

רבי יוחנן וריש לקיש [אמרו], ר' יוחנן אמר: משל למה הדבר דומה? למלך שהיו לו שני בנים, אחד גדול ואחד קטן, הקטן היה אוחז בו כדי שלא יפול, והגדול היה הולך לפניו. 

כך כתיב בנח "את האלהים התהלך נח" (שם ו', ט), שלא ישתקע בדור המבול, אבל אברהם שהיה יחידו של עולם והיה צדיק, אמר לו הקדוש ברוך הוא "התהלך לפני והיה תמים" (שם י"ז, א).

 

אמר ריש לקיש: משל למה הדבר דומה? למלך שהיה לו אוהב, והיה משוקע בטיט, ואחז בידו והעלה אותו מן הטיט, כך נח היה משוקע בטיט, ראהו הקדוש ברוך הוא נתן לו יד והעלהו מן הטיט.

ואברהם למה היה דומה? למלך שהיה מהלך בחשיכה, בא אוהבו וראה אותו והאיר לו, אמר לו המלך עד שאתה מאיר לי, בא והלך לפני, כך [בימי] אברהם היו כל העולם רשעים והוא צדיק, אמר לו הקדוש ברוך הוא עד שאתה מאיר במזרח התהלך לפני.

בנח כתיב: "את האלהים התהלך נח" (שם ו', ט), וכתיב באבות העולם: "האלהים אשר התהלכו אבותי לפניו" (שם מ"ח, טו). 

 

 

 

מדרש תנחומא - מדרש אגדה על חמשה חומשי תורה. המדרש החל להתגבש בארץ ישראל במאה החמישית אולם המשיך ונערך עד סוף המאה השביעית. המדרש בנוי מחטיבות של דרשות העוסקות בפסוקים הראשונים של כל סדר מקראי. (מתוך: ע' רייזל, מבוא למדרשים, מכללת הרצוג תשע"א)