ישנן כמה נשים שמסופר בתנ"ך על פעילותן. חלקן גם מכונות בתואר 'חכמה'. בזכות מה זכו לתואר זה? האם מעשיהן מצדיקים את התואר?

 

שבע בן בכרי יוצא למרד בדוד. הרקע למרד לא ברור לגמרי אולם הוא רמוז עוד קודם לכן כאשר נאמר שרק חצי עם ישראל העבירו את המלך את הירדן (י"ט, מא). המרד גורם לכך שכל עם ישראל עוזב את דוד ועובר לנהות אחרי שבע בן בכרי. בעקבות כך כמעט ופורצת מלחמת אחים שתחילתה במצור על העיר אבל בית מעכה שם מתבצר שבע יחד עם אנשי העיר.
יואב מבקש להשחית את העיר עד אשר באה אשה חכמה ופותרת את הסיבוך על ידי עריפת ראשו של שבע ומסירתו לידי יואב. בכך מסתיים הקרב וכולם מתפזרים למקומם.  
חכמתה של האשה התבטאה בתושיה שלה וביוזמה שנקטה על מנת להציל את עם ישראל.

כך גם מתגלית רחב במעשיה כאשר היא מסייעת למרגלים ששלח יהושע. דומה שרחב מבינה כי אין דרך חזרה ועם ישראל ינצח את עמי כנען. היא מזהה פוטנציאל להציל את עצמה ואת בני משפחתה בהצלת שני המרגלים. זו הסיבה שהיא עושה כל שביכולתה כדי להצילם ובכך יהיה בידה קלף מיקוח. זהו מעשה של אשה שנקטה בחכמה והצילה משפחה שלימה ממוות.
בדומה לכך מוצאים אנו את אביגיל אשת נבל הכרמלי שעצרה את דוד מלהרוג את נבל ואת כל ביתו ובעקבות זאת הפכה להיות חלק מבית המלוכה של דוד.
לעומת אלו, האשה החכמה מתקוע ששלח יואב לשכנע את דוד להשיב את אבשלום הצילה אמנם את אבשלום ממוות מיידי, אך גרמה במעשיה למלחמת אחים בין צבא אבשלום לצבא דוד. בסופו של דבר גם אבשלום לא נותר בחיים אלא מת בקרב.

הנביא מראה לנו מה בין חכמה פנימית ואמיתית לחכמה שאינה כזאת.