בספר דניאל מצויים רמזים רבים הקושרים בין דניאל ליוסף. השוואה בין שתי הדמויות מאדירה את דמותו של דניאל - הדומה ליוסף בצדיקותו אך גם עולה עליו בכשרונו הנבואי ובתוצאות מעשיו.

 

סיפורי דניאל ויוסף שייכים לז'אנר "סיפורי חצר" - דמות של יהודי או אדם זר שמגיע לעמדת מפתח בחצר המלך הזר, פעמים רבות בגלל חכמתו. אדם זה נמצא בסכנה ובסופו של דבר מגיעה הצלה. גם לדניאל וגם ליוסף יש זהות כפולה - זהות עברית וזהות שהם מקבלים מן המלך (שם ותפקיד בחצר המלוכה). העליה לגדולה של שניהם מגיעה בעקבות התערבות אלוקית. 

הדימיון המרכזי, בין דניאל ליוסף, הוא היותם פותרי חלומות. לדניאל יש מספר חלומות שהוא נדרש לפענח, הראשון בהם נמצא בפרקנו. נבוכדנצאר חולם חלום ולא מצליח להזכר בו. הוא קורא לכל החרטומים ודורש מהם לומר לו את החלום ואת פשרו, אך הם אינם מצליחים. דניאל מציל את המצב כאשר הוא מספר למלך את החלום: צלם של חיה שאבן מנפצת אותו והוא הופך להר גדול, ואת פתרונו: ארבע מלכויות שלאחריהן תבוא מלכות ה'. הדימיון בין יוסף לדניאל קיים גם בפרטי הסיפור: בשני המקרים, המלך מתעורר נפעם, קורא לחרטומיו שיפתרו לו את החלום ולאחר שהם נכשלים בכך ישנה דמות המזכירה למלך שיש אדם ששמענו עליו שהוא פותר חלומות והמלך ממהר לקרוא לו. בשני המקרים הפותר אומר שמקור הפתרון הוא ה' ולא חכמתו. בשני המקרים פותר החלומות עולה לגדולה ומולבש בבגדי מלכות.

ההשוואה בין דניאל ליוסף מאדירה את דמותו של דניאל. ראשית, הוא מוצג כדומה ליוסף בצדיקותו: רוח אלקים נמצאת בו והוא עומד בנסיונות שה' מנסה אותו בהם.  שנית, הוא מוצג כעולה על יוסף, משתי בחינות: מבחינת כשרונו הנבואי: דניאל נדרש לדעת גם את החלום ולא רק את פתרונו, ומבחינת תוצאות מעשיו: על ידי פיתרון החלום דניאל מצליח להביא את המלך להכרה באלוקותו של ה'.

סוכם ונערך ע"י צוות אתר התנ"ך מתוך שיעור שהועבר בימי העיון בתנ"ך

לשמיעת השיעור המלא