פסוקים א-ח בפרקנו מדברים על מסע ישראל ממצרים עד לעבר הירדן המזרחי, ומתארים רצף יורד בהתערבות ה' בטבע למען עם ישראל. כנגד ההתמעטות הזו בנוכחות ה' האקטיבית בעולמנו מגיעה האזהרה "ושמרתם את דברי הברית הזאת... למען תשכילו את כל אשר תעשון" (ח) .

 

פסוקים א-ח בפרקנו מדברים על מסע ישראל ממצרים עד לעבר הירדן המזרחי. אולם, לא ברור לגמרי מה תפקיד פסוקים אלו לפני ברית ניצבים. כדי להבין את המשמעות של הפסוקים, נבחין במילים המיוחדות לחלקים השונים של פסוקים אלו, וביחס התוכני ביניהם.

פסוקים א-ג מדברים על "המסות הגדולות" ביציאת מצרים. מסתבר שבעיקר מדובר כאן על קריעת ים סוף, בגלל דמיון הפסוקים. כאן כתוב: "הַמַּסּוֹת הַגְּדֹלֹת אֲשֶׁר רָאוּ עֵינֶיךָ הָאֹתֹת וְהַמֹּפְתִים הַגְּדֹלִים הָהֵם. וְלֹא-נָתַן ה' לָכֶם לֵב לָדַעַת וְעֵינַיִם לִרְאוֹת וְאָזְנַיִם לִשְׁמֹעַ עַד הַיּוֹם הַזֶּה", ובקריעת ים סוף כתוב: "וַיּוֹשַׁע ה' בַּיּוֹם הַהוּא אֶת-יִשְׂרָאֵל מִיַּד מִצְרָיִם וַיַּרְא יִשְׂרָאֵל אֶת-מִצְרַיִם מֵת עַל-שְׂפַת הַיָּם. וַיַּרְא יִשְׂרָאֵל אֶת-הַיָּד הַגְּדֹלָה אֲשֶׁר עָשָׂה ה' בְּמִצְרַיִם וַיִּירְאוּ הָעָם אֶת-ה'" (שמות י"ד, ל-לא).
השוואת פסוקים אלו, מדגישה את השורש ר.א.ה. ואת המילה 'עין' בפסוקים האלו, בנוסף לפעלי ההבנה הנוספים. נראה שהראיה כאן מדגישה את ההנהגה הניסית הנוכחת והגלויה ביציאת מצרים, ולכן עם ישראל לא ראו ולא ידעו את ה' עד היום ההוא.

פסוקים ד-ה מדברים על הניסים שנעשו לישראל במהלך הארבעים שנה במדבר. המילה החוזרת כאן היא 'לא' ("לֹא-בָלוּ שַׂלְמֹתֵיכֶם מֵעֲלֵיכֶם וְנַעַלְךָ לֹא-בָלְתָה מֵעַל רַגְלֶךָ. לֶחֶם לֹא אֲכַלְתֶּם וְיַיִן וְשֵׁכָר לֹא שְׁתִיתֶם"). המילה 'לא' משקפת את ההנהגה הניסית הנסתרת. ה' לא פעל אקטיבית למען בני ישראל, אך בדרך נס מנע את בליית הנעליים וכו'. המטרה של הניסים האלה היא "לְמַעַן תֵּדְעוּ כִּי אֲנִי ה' אֱ-לֹהֵיכֶם".

לעומת הפסוקים הקודמים, בפסוקים ו-ח כבר אין תיאור ניסי מובהק. הדגש כאן הוא על מעשיהם האקטיביים של עם ישראל, שמקריאת ספר דברים ברור כי הצלחתם באופן נסתר היתה בעזרתו של ה'.

מסתבר שהפסוקים מתארים רצף יורד בהתערבות ה' בטבע למען עם ישראל. מַעֲבָר מהנהגה ניסית אקטיבית, הבאה לידי ביטוי בראייה, דרך ניסים שקורים בצורה נסתרת, לא מורגשת, להנהגה טבעית וחוסר התערבות ישיר של ה'. כנגד ההתמעטות הזו בנוכחות ה' האקטיבית בעולמנו, יש להזהיר "וּשְׁמַרְתֶּם אֶת-דִּבְרֵי הַבְּרִית הַזֹּאת וַעֲשִׂיתֶם אֹתָם לְמַעַן תַּשְׂכִּילוּ אֵת כָּל-אֲשֶׁר תַּעֲשׂוּן" (ח).

הכותבים במדור זה הינם חברי ארגון נח"ת - נוער חובב תנ"ך, המהווה בית ללימוד התנ"ך בידי הנוער