לא במעמדים המפוארים, ולא בבדידות המדבר, את החיים האמיתיים יפגוש אליהו בביתה של אישה אלמנה, אם חד הורית. שם יראה את מצוקתם, את אמונתם ואת נדיבותם של האנשים הפשוטים.

 

"גילוי אליהו" בפני אחאב נמשך זמן קצר אבל היה הרה אסון. הנביא מצהיר בפני המלך על מינויו האלוקי לתפקיד שומר מפתחות הטל והמטר, נעלם ומותיר אחריו ארץ אובדת ומתייבשת. אל טל ואל מטר על הארץ כי אם לפי דברו של אליהו התשבי. וגם אל דאגה. הנביא נחבא לנפשו ושורד בקלות: מים בדרך הטבע, לחם ובשר בוקר וערב – הרבה יותר משיש לרוב המכריע של האזרחים שמפתח חייהם מונח בכיסו.

אבל לא לעולם חוסן. "וַיְהִי מִקֵּץ יָמִים וַיִּיבַשׁ הַנָּחַל כִּי לא-הָיָה גֶשֶׁם בָּאָרֶץ" (ז) והנביא המסתתר מחמת זעמו של מלך ישראל וזקוק למזון ולמים כאחד האדם נאלץ לבקש לו מחסה וכלכלה במקום אחר. הוא נשלח לירכתי צפון מערב, לצרפת אשר לצידון ושם הוא פוגש את החיים האמיתיים: אישה אלמנה, אם חד הורית מקוששת שנים עצים כדי לאפות את המעט שנותר – כף קמח ומעט שמן. בעוד שעה יאכלו האם ובנה את המאפה הדל – סעודתם האחרונה. "ואכלנוהו ומתנו" (יב) אומרת לו האישה בפשטות, כמי שהשלימה זה מכבר עם גורלה וגורל בנה ואינה מעלה בדעתה מי ומי הוא הזר המוזר הניצב לפניה.

לבקשתו משקה אותו האישה מעט מים יקרים מפז, אבל לבקשתו השנייה: "לִקְחִי נָא לִי פַּת לֶחֶם בְּיָדֵךְ" (יא) היא פשוט אינה מסוגלת להיענות. "חַי ה' אֱלֹהֶיךָ אִם יֶשׁ לִי מָעוֹג" (יב)  – אם נותר עוד משהו מלבד אותם כף קמח ומעט שמן. כזכור הקדים הנביא לגזירת הבצורת הקשה שבפיו שבועה בשם אלוהיו: "חי ה' אלהי ישראל אשר עמדתי לפניו" (א). במילים אלה ממש משיבה לו האישה הענייה, נציגה אמינה מאין כמוה של דלת העם, קרבנות הגזירה הקשה מנשוא.   

האם קלט הנביא את מלוא המשמעות הדתית והאנושית של דברי האישה? התשובה חיובית. הוא מנסה את האישה פעם נוספת והיא עומדת במבחן גם הפעם ומוציאה לו "עוגה קטנה" בראשונה ולה ולבנה עושה באחרונה. כעת תורו של הנביא להישבע בשם ה' ולסמן את המפנה המיוחל: "כִּי כֹה אָמַר ה' אֱלֹהֵי יִשְׂרָאֵל כַּד הַקֶּמַח לֹא תִכְלָה וְצַפַּחַת הַשֶּׁמֶן לֹא תֶחְסָר עַד יוֹם תֵּת ה' גֶּשֶׁם עַל פְּנֵי הָאֲדָמָה" (יד).  

בקרבתה של האישה האלמנה התגלו לאליהו כמה אמיתות על חייהם של בני אדם פשוטים, על נדיבותם, מצוקתם ועל אמונתם. את אלה לא השיג אליהו לא בבית המלך, לא בבדידותו בנחל כרית ובמדבר, לא במעמד המפואר בהר הכרמל, לא במפגש עם האל בהר חורב, לא במחיצת אלישע תלמידו הנאמן ולא בעלותו ברכב אש וסוסי אש בסערה השמים.

באדיבות אתר 929