הדיבר הראשון שמצוות האמונה טמונה בו - "אנוכי ה' א-לוהיך" - אומר בעצם גם את הצד השני, לא רק שהאדם צריך להאמין בא־לוהיו, אלא שהא־לוה מאמין הוא באדם! 

 

הדברות כולם נאמרו בלשון יחיד. מחד, הדברות נאמרו בלשון יחיד משום שהאומה כולה הייתה מלוכדת ומאוחדת "כאיש אחד בלב אחד" (רש"י לשמות י"ט, ב). מאידך, יש כאן פנייה מאוד אישית לכל אחד ואחד מהעומדים במעמד הר סיני:

"למה נאמר עשרת הדברות בלשון יחיד? לומר לך שצריך כל אחד ואחד מישראל לומר, בשבילי ניתנו עשרת הדברות ואני חייב לקיימן, ולא שיאמר, דייה לתורה שתתקיים על ידי אחרים" (מדרש לקח טוב, שמות כ') 

ולפי דברי חז"ל - עשרת הדברות נאמרו גם לכל אחד ואחד מצאצאיהם, שכן כל נשמות ישראל לכל דורותיהם נכחו במעמד הר סיני. 

האמירה האישית שנאמרה לכל אחד ואחד מאיתנו - "אנוכי ה' א־לוהיך", יש בה העצמה גדולה מאוד. בדיבור זה, הראשון וכמעט אחרון ששמע כל אדם ואדם מישראל ישירות מא־לוהיו, כבר שמע את היות א־לוהיו והוא מחוברים ומקושרים. ואכן, דורש רבי יוחנן בתלמוד: "אנוכי" - "נוטריקון: אנא נפשי כתיבת יהבית" (שבת ק"ה, ע"א), את נפשו כביכול נתן הבורא עם נתינת תורתו, את עצמו הוא נתן לאדם. זהו חיבור אמיץ שאין כדוגמתו. כשהאדם שומע מילים אלו, על אף שכשני מיליון איש עומדים סביבו, מרגיש הוא כי יחיד ומיוחד הוא, רצוי לא־לוהיו, אהוב וקרוב. ההתגלות הזו, יש בה בכדי לרומם את האדם. כשהא־לוהים פונה אל האדם ואומר לו 'אני איתך, אנחנו מקושרים' - יש בכך בכדי להעצים את האדם ולתת לו תחושה של ערך עצמי גבוה מאוד.

הדיבר הזה שנאמר לפני 3,333 שנה במעמד הר סיני, ממשיך להדהד גם עתה, והקב"ה ממשיך לפנות לכל אחד מאיתנו בפנייה אישית ואוהבת. היות הבורא מכריז שהוא א־לוהיך שלך, ועוד שהוא פונה אליך באמירה זו, יש בה בכדי לומר שאתה עצמך חשוב לו. ואם האדם חשוב הוא לבורא השמים והארץ, הרי שהוא חשוב ובעל משמעות בעולם שברא. אם חשוב הוא בעיני בוראו, הרי שחשוב הוא גם לכל הסובבים אותו, ובראש ובראשונה, חשוב שיידע, שהוא חשוב בעצם היותו.

יוצא אפוא, שהדיבר שמצוות האמונה טמונה בו, אומר גם את הצד השני, לא רק שהאדם צריך להאמין בא־לוהיו, אלא שהא־לוה מאמין הוא באדם! 

הדיבר שביסודו האמירה 'אני מאמין בך, אני איתך', מופנה לכל אדם באשר הוא, מהעשיר רם המעלה ועד לעני ולפחות שבנתינים. האמון באדם לא נובע מההצלחות שלו, ולא מסך החסכונות שצבר במהלך חייו, לא מציוניו בבית הספר ולא מהמעמד החברתי שאליו טיפס - האמון באדם נובע מכך שיש לו נשמה טהורה, "חלק א־לוה ממעל". אם אנושי אתה, ורוצה להרגיש שווה, תרגיש שווה על שום הנשמה שבך, על שום שהא־לוה אמר לך "אנוכי ה' א־לוהיך" - 'אני מאמין בך, אני איתך'.  

נערך ע"י צוות אתר התנ"ך מתוך הספר 'עשרת הדברות - קריאת כיוון'
לרכישת הספר