הליכתו של מנחם בן גדי אל תגלת פלאסר נראית בעיני הנביא כהחמצת לב העניין. כך אתה מנסה לרפא שבר על נקלה? וכי המשענת של אשור טובה לך ממשענת א-להי ישראל? 

 

הנביא מתאר מלחמה שאינה מוזכרת במפורש אלא כאן. זהו תיאור של מלחמת אחים שריסקה את ממלכת ישראל ואגב כך פגעה גם ביהודה:

"תִּקְעוּ שׁוֹפָר בַּגִּבְעָה חֲצֹצְרָה בָּרָמָה הָרִיעוּ בֵּית אָוֶן אַחֲרֶיךָ בִּנְיָמִין׃ אֶפְרַיִם לְשַׁמָּה תִהְיֶה בְּיוֹם תּוֹכֵחָה בְּשִׁבְטֵי יִשְׂרָאֵל הוֹדַעְתִּי נֶאֱמָנָה׃ הָיוּ שָׂרֵי יְהוּדָה כְּמַסִּיגֵי גְּבוּל עֲלֵיהֶם אֶשְׁפּוֹךְ כַּמַּיִם עֶבְרָתִי" (ח-י)

סביר למקם את הפרק בימי מנחם בן גדי, כאשר הופיעו צבאות אשור בפעם הראשונה, וגבו קנס כבד מהמלך (מלכים ב ט"ו, יט-כ). ואכן בהמשך התיאור מוזכרת פנייה נואשת של אפרים לעזרת אשור, פנייה שלא נענתה: "וַיַּרְא אֶפְרַיִם אֶת־חָלְיוֹ וִיהוּדָה אֶת־מְזֹרוֹ וַיֵּלֶךְ אֶפְרַיִם אֶל־אַשּׁוּר וַיִּשְׁלַח אֶל־מֶלֶךְ יָרֵב וְהוּא לֹא יוּכַל לִרְפֹּא לָכֶם וְלֹא־יִגְהֶה מִכֶּם מָזוֹר" (יג)

הליכתו של מנחם בן גדי אל תגלת פלאסר נראית בעיני הנביא כהחמצת לב העניין. כך אתה מנסה לרפא שבר על נקלה? וכי המשענת של אשור טובה לך ממשענת א-להי ישראל? המעמד של מלך המשעבד את עמו לממלכה ובהתרפסות מבקש לשלוט על ממלכתו מוציא את הנביא משיווי משקלו. מה תועלת מצאת בהליכה זו? שואל הושע את מלך ישראל וחותם:

"אֵלֵךְ אָשׁוּבָה אֶל־מְקוֹמִי עַד אֲשֶׁר־יֶאְשְׁמוּ וּבִקְשׁוּ פָנָי בַּצַּר לָהֶם יְשַׁחֲרֻנְנִי" (טו)

נערך ע"י צוות אתר התנ"ך מתוך הספר 'שמונה נביאים בעבותות אהבה', בהוצאת ידיעות ספרים