מדוע ביקש אברהם משרה לומר שהיא אחותו? האם זה לא היה צפוי שיחשקו באחותו הפנויה? ומדוע הוא בכלל חשש שיהרגו אותו אם היא אשתו?

 

רמב"ן טוען כי אברהם חטא פעמיים בסיפור ירידתו למצרים. חטא אחד "שהביא אשתו הצדקת במכשול עוון מפני פחדו פן יהרגוהו והיה לו לבטוח בשם שיציל אותו ואת אשתו ואת כל אשר לו" וחטא שני שיצא מן הארץ מפני הרעב (רמב"ן לפס' י).

ר' יוסף דב הלוי סולובייצ'יק, בספרו "בית הלוי" על התורה, הציע הסבר מקורי, לפיו אברהם לא חשב שהוא מסכן את שרה:

"דהרי עכשיו, מי שירצה ליקח אותה, הלא בעוד שיש לה בעל אין שום מקום שתתרצה לו לאשה. ועל כן קודם לכל דבר יהרגו לאברהם, בחשבם שאח"כ כשתהיה פנויה בלא בעל תתרצה להנשא לו".

לטענתו, אם אברהם היה טוען שהיא אשתו ואחד מהמצרים היה חושק בה, הוא היה הורג את אברהם שהרי אין לו דרך אחרת להשיג אותה. וממשיך וכותב: 

"ועל כן אמר שתאמר אחי הוא. והיא עצה נכונה דהרי הגם שהיא פנויה הרי בידה שלא להתרצות להנשא למי שיבקשנה, ובעל כרחה הא אי אפשר לו ליקח אותה, וזה לא עלה בדעתו שהמלך אשר בידו ליקח אותה שלא מדעתה ירצה בה, ואח"כ ויהללו אותה לפרעה ותוקח לפרעה בעל כרחה שלא בטובתה"

אם אברהם יצהיר שהיא אחותו, מי שיחשוק בה יצטרך לנסות ולרצות אותה (תהליך שאולי ייקח זמן רב כי היא יכולה לסרב) ולא יצטרך לפגוע באברהם.
אולם, כותב בית הלוי, אברהם לא לקח בחשבון את האפשרות שהמלך בעצמו ירצה אותה, והמלך יכול לקחתה מבלי לשאול את דעתה.