לפי שמו של אליהוא בן ברכאל הבוזי, יתכן שמוצאו הוא מבני בוז, שהיה בנו של נחור ואחיו של עוץ. ואם כך, הרי שאליהוא ואיוב הם בעצם קרובי משפחה.

 

להבדיל משלושת "רעי איוב" ייחוסו ומוצאו של אליהוא מובאים בפירוט רב. מיהו אליהוא זה? ומה מוצאו?

השם "אליהוא" הוא שם נפוץ בתנ"ך, ודומה לשמות רבים אחרים. כמוהו גם מבנה השם "ברכאל" אופייני בישראל. השם "בוז" לעומת זאת, ייחודי יותר, ולכן ניתן להשתמש בו כמפתח לגילוי מוצאו של אליהוא.

"בוז" כשם עם מוזכר בירמיהו כ"ה,כג: "את דדן ואת תימא ואת בוז...".

מקורם של העמים העתיקים מופיע בספר בראשית כשמות האנשים - שורשיהם של האומות שיצאו מהם. ואכן, בבראשית כ"ב, כא-כג נאמר:

"את עוץ בכרו ואת בוז אחיו ואת קמואל אבי ארם... ילדה מלכה לנחור אחי אברהם"  

בהתייחסו לזמנו של איוב מציין המדרש: "ומה שאמר "ואת בוז אחיו" (בראשית כ"ב, כא) - הכוונה על אליהוא בן ברכאל הבוזי" (בראשית רבה נז, ד), ומדרש אחר: "בוז הוא זקנו של אליהוא בן ברכאל, חברו של איוב" (שכל טוב על הפסוק).

גם המפרשים, בבאורם לאיוב ל"ב, ב מתייחסים לפסוק זה: אב"ע מפרש 'הבוזי': "מבני נחור אחי אברהם" ומצטט "ואת בוז אחיו". וכמוהו מצודות דוד. אב"ע חוזר על המילים בהן השתמש כדי להציג את איוב (איוב א',א): "מבני בניו של נחור אחי אברהם".

גם רש"י בפירושו הראשון (א', א) מקשר בין איוב לאליהוא: "עוץ זה איוב. בוז זה אליהוא בן ברכאל הבוזי..."

אם אליהוא הוא מזרע בוז, מה מוסיף הייחוס: "ממשפחת רם"?

רלב"ג ומצודות דוד מסבירים בפשטות שאליהוא היה ממשפחת איש אחד מזרע בוז, שהיה שמו רם. אך כיוון שהפסוק בבראשית כולל גם את אברהם, כשמכונה אליהוא "ממשפחת רם" למדים על קשר לאברהם.

כך מסביר תרגום יונתן: "מן גניסת אברהם" ורש"י מפרש: "(זה) אברהם". ואילו רלב"ג, שהבין "רם" במשמעות שונה, מסביר את הכינוי "בוזי" - "מבני בוז בן אחי אברהם". הקשר החשוב של אליהוא הוא לאברהם, ולכן אין צורך אף להזכיר את נחור.

על הדעות הנוספות למוצאו של אליהוא ניתן לקרוא במאמר המלא

נערך ע"י צוות אתר התנ"ך

לקריאת המאמר המלא באדיבות אתר דעת