רשימת שבעים הנפש שירדו למצרים בראשותו של יעקב מורכבת ברובה מבני בניו של יעקב, והיא מהווה שירת ניצחון במאבק על הישרדות משפחתו ועל העמדת תולדותיו.

 

ספר בראשית הוא ספר 'התולדות' של המין האנושי. אחת עשרה פעמים בספר מופיע הצירוף 'תולדות X' ככותרת לפרשיה העוקבת, ואם כי ברובם מדובר ברשימה גנאולוגית פשוטה, אצל הנבחרים- כגון נח, יצחק ויעקב, מדובר בסיפור מפורט של מאבקם על הקמת הזרע. ביחס לנבחרים הללו ההמשכיות אינה עניין ביולוגי גרידא אלא היא משימת חייהם, יעד מרכזי לכיבוש, התובע עמידה במאבק איתנים עד לניצחון.

סיפור יוסף ואחיו יושב תחת הכותרת "תולדות יעקב", והוא אינו אלא סיפור המאבק והניצחון באתגר העמדת התולדות מזרעו של יעקב- דור ההמשך מבניו.

האיום בסיפור יוסף הוא פנימי. המבנה הפנימי של המשפחה, בתוספת שגיאות בניהולה וחטאים שונים בהתנהלותה, הם שהביאו לשבר הגדול שכמעט ומונע העמדת תולדות משני הענפים המרכזיים של יעקב- יהודה, היורד מאחיו ומתמודד עם מיתתם של בניו מבת-שוע הכנענית; ויוסף, שמורד מצרימה ונמכר כעבד המנוע מהקמת משפחה משלו.

לידתם של פרץ וזרח ליהודה בארץ כנען, בזמן המקביל ללידת אפרים ומנשה ליוסף במצרים, מבשרות את תחילתו של הנצחון בהקמת התולדות לבית יעקב.

זמן קצר אחר הולדתם של ארבעת הבנים הללו, הרעב שבא על כל הארץ העמיד את משפחת יעקב כולה בפני איום חדש של הכרתת הקיום, שבהשפעתו החלה המשפחה בתהליך של איחוד מחדש.

האחים היורדים למצרים פעם אחר פעם במטרה של 'נחיה ולא נמות', ונפגשים שם עם שליט מצרי אכזר המאיים לכאורה להכרית ענפים אחרים מן המשפחה, מכירים תחת איומים אלה באשמתם על פירוק המשפחה, וברגע האמת נאבקים על שלמותה. ברגע זה מתודע יוסף לאחיו והענף הזה, עם זרעו שנולד לו במצרים, שב אל המשפחה המתאספת במצרים.

רשימת שבעים הנפש שירדו למצרים בראשותו של יעקב מורכבת ברובה מבני בניו של יעקב, והיא מהווה שירת ניצחון במאבק על הישרדות משפחתו ועל העמדת תולדותיו. בשבתו בארץ כנען הקים יעקב את הבסיס הממשי לעם שייווצר על אדמת מצרים.

 

נערך ע"י צוות אתר התנך

לקריאת המאמר המלא באדיבות אתר VBM של ישיבת הר עציון