האם כלב הגיע לחברון כאשר היה אחד מהמרגלים? מדוע יהושע לא היה איתו שם?

 

בפרקנו מבקש כלב מיהושע את חברון, על פי שבועת משה, בשם ה', בזמנו (במדבר י"ד, כד; דברים א', לו): "וְעַבְדִּי כָלֵב... וַהֲבִיאֹתִיו אֶל הָאָרֶץ אֲשֶׁר בָּא שָׁמָּה וְזַרְעוֹ יוֹרִשֶׁנָּה", "זוּלָתִי כָּלֵב... וְלוֹ אֶתֵּן אֶת הָאָרֶץ אֲשֶׁר דָּרַךְ בָּהּ וּלְבָנָיו".
מתבקשת השאלה: היכן כתוב בתורה שכלב הגיע לחברון? ואם משום שכתוב "וַיָּבֹא עַד חֶבְרוֹן" (במדבר י"ג, כב), בפשטות הכוונה לכל המרגלים, שהרי גם הם ראו את הענקים שבחברון, כידוע, ועיקר הפחד שהטילו המרגלים על ישראל היה מתוך תיאור הענקים הללו! אם כן גם יהושע היה בחברון, ומדוע נתן ה' את חברון לכלב משום שהוא 'בָּא שָׁמָּה' ו'דָּרַךְ בָּהּ'?
בפרקנו אומר כלב ליהושע משפט תמוה, שהבנתו לעומק עשויה לשפוך אור על ביאור שבועה זו: "וְעַתָּה תְּנָה לִּי אֶת הָהָר הַזֶּה אֲשֶׁר דִּבֶּר ה' בַּיּוֹם הַהוּא כִּי אַתָּה שָׁמַעְתָּ בַיּוֹם הַהוּא כִּי עֲנָקִים שָׁם וְעָרִים גְּדֹלוֹת בְּצֻרוֹת" (יב).
מה פירוש 'שמעת'?! הלא לכאורה יהושע היה שם עם כלב והמרגלים, וראה את הענקים בעיניו! ומדוע אומר לו כלב 'שמעת כי ענקים שם'! ומדגיש כלב: 'כי אתה שמעת ביום ההוא' וזה מוסב על ה'ביום ההוא' שנזכר כמה מילים לפני כן: 'אשר דיבר ה' ביום ההוא', דהיינו ביום שבו חזרו לקדש ברנע, הרי שרק בשובם לקדש ברנע שמע יהושע לראשונה על הענקים שבחברון!
יתכן שניתן להבין מכך שכאשר נכנסו המרגלים לארץ, הם התחלקו לקבוצות, על מנת להספיק לתור את כל הארץ לעומק בזמן קצר. כלב וחלק מהמרגלים התמקדו באזור הדרום, ויהושע עם החלק הנותר בצפון, או כיוצ"ב, וכששבו, כל קבוצה סיפרה את מה שראתה באזור עליו הופקדה, ואז שמע יהושע לראשונה על הענקים. ומאידך, כלב שמע מהמרגלים שעם יהושע על רכבי הברזל של הכנענים יושבי העמק.