איך אדם יכול להינצל מנפילה כלכלית? ספר משלי נותן עצה שאמנם לא יכולה למנוע נפילה כלכלית אבל בוודאי יכולה לעזור להתמודד איתה.

 

"בּוֹטֵחַ בְּעָשְׁרוֹ הוּא יִפֹּל, וְכֶעָלֶה צַדִּיקִים יִפְרָחוּ" (כח)

אדם עשיר, אשר בטוח שעושרו יישאר תמיד איתו, ובטוח שעושרו תמיד יגן עליו מכל צרה, עלול ליפול ולהתייאש אם עושרו יאבד;  ולעומתו -

אנשים עשירים, המתייחסים לעושרם כאל עלה נידף, מודעים לכך שהם עלולים להפסיד אותו, ואינם סומכים עליו - הם צדיקים, והם יפרחו וישגשגו גם אם יאבדו את עושרם.

מתנדבים בארגוני חסד יודעים לספר על משפחות רבות שהיו עשירות, ובבת אחת נפלו וירדו מנכסיהן, וכתוצאה מכך גם נפלו ברוחן והתייאשו. ספר משלי ממליץ להתכונן מראש לאפשרות הזאת:

"בוטח" = האמין שיעזור, ויש לו גם משמעות מוחשית - נשען;   
"בוטח בעשרו הוא ייפול" = מי שמתייחס לכספו כמו גזע של עץ, שאפשר להישען עליו, עלול ליפול יחד איתו - כשהעושר ייפול, גם הוא ייפול ברוחו ויתייאש.

"וכעלה צדיקים יפרחו" = הצדיקים מתייחסים לכספם כאל עלה של עץ, עדין ורופף שאי אפשר להישען עליו. לכן, גם כשהעושר נופל, כמו עלה הנושר מהעץ, הם לא מתייחסים לנפילה כאל "סוף העולם" אלא כאל הזדמנות להתחלה חדשה, ולכן יפרחו.

או: הצדיקים מתייחסים לכספם כאל עלה כותרת של פרח, שהוא קישוט חיצוני בלבד. כשעלי הכותרת נושרים, צומח במקומם הפרי; כך גם העושר - כשהוא נופל, הצדיקים רואים בכך הזדמנות לתת פירות בתחומים אחרים; במקום להשקיע את רוב זמנם בעסקים חומריים, הם עכשיו פנויים לעסוק ברוחניות.

נערך ע"י צוות אתר התנ"ך

לקריאת המאמר המלא מתוך אתר הניווט בתנ"ך