עוץ ככל הנראה ממוקמת באזור חרן, ואיוב, כך נראה, חי בזמנו של אברהם. את שניהם העמיד ה' בניסיונות קשים, כדי לבדוק ממי ראוי לצאת העם הנבחר.

היכן מתרחש ספר איוב?

ספרנו פותח ב"איש היה בארץ עוץ איוב שמו" (א). עוץ הוא בנו של נחור אחיו של אברהם, ולכן יש לבקש את ארץ עוץ באזור שבין חרן, פדן ארם וסביבותיהן במזרח טורקיה. חשיבות דבר זה נתגלתה לי בעת שהייתי בחרן, עיר המזוהה היטב באזור זה, ולמקום הגיעו שלוש מכוניות מלאות בפועלים. המכוניות היו מחברה שנקראה (על פי הרשום על המכוניות): OZ – HARAN. מכתובת זו למדתי ש"עוץ" אכן ממוקמת באזור חרן.

הקושיה

"חסיד היה באומות העולם ואיוב שמו, ולא בא לעולם אלא כדי לקבל שכרו, הביא הקדוש ברוך הוא עליו יסורין התחיל מחרף ומגדף, כפל לו הקדוש ברוך הוא שכרו בעוה"ז כדי לטרדו מן העולם הבא!" (בבא בתרא ט"ו, ב)

הלומד תמה! והרי נאמר: אל תדון את חברך עד שתגיע למקומו. כלום, אדם שהיה תם וישר וחסיד כל ימיו, ואיבד את אמונתו בעת מצוקה והודה לבסוף בצדקתו של הקב"ה, וכמבואר בסוף הספר, יאבד את כל שכרו לעולם הבא?! זה צדק?!

מתי חי איוב?

בגמרא מובאות דעות רבות על זמנו של איוב. בירושלמי מובאת דעה שהיה בזמנו של אברהם אבינו, ובפשטי המקראות דעה זו מתקבלת על הדעת יותר מאחרות. מחברת ההובלות הנ"ל למדתי על זיקתה של עוץ לחרן, ובמקביל על זיקתו של איוב לאברהם אבינו.

אם אכן איוב היה בימי אברהם, וחי באותו אזור, מה לומדים מכך?

הקב"ה מבקש אחרי כישלון דור הפלגה צדיק כדי להוציא ממנו את העם הנבחר, עם ה' שייטול על עצמו לתקן עולם במלכות ש--די. את השניים שעלו לגמר הוא ניסה בניסיון קשה. על פי המדרש, גם בניסיון העקידה "הסית" השטן את הקב"ה לנסות את אברהם. אילו שחט אברהם את בנו, היה מאבד גם את אשתו, את כל משפחתו ואת חבריו. כולם היו פורשים ממנו. הוא היה נותר ללא כל עתיד ובייסורי נפש גדולים מנשוא. אך אברהם עמד בניסיון, ואיוב לא עמד בו. לכן עם ה' יצא מאברהם. ואם נחזור לקושיה - לאיוב שמור כל שכרו על חסידותו לעולם שכולו טוב. אך ב'עולם הבא' של גאולת עולמנו שלנו זכה אברהם ולא איוב. זרעו של אברהם יכרות את ברית הנצח עם הקב"ה.