מה היחס בין "אב המון גויים" לברית המילה, המיוחדת רק לצאצאי אברהם?

 

הקב"ה בדבריו מקשר בין עניין ברית המילה לבין היותו של אברהם אב המון גויים. הדבר נראה תמוה מאוד, שכן לכאורה מדובר בשני רעיונות סותרים. הגדרתו של אברהם כאב המון גויים מטילה עליו את האחריות להורות את הדרך לעולם כולו, להנהיג את העולם ולדאוג לכך שהעולם ילך בדרך הישר. ברית המילה, לעומת זאת, יוצרת חיץ ברור בין אברהם וזרעו לבין העולם כולו, ומייחדת את עם ישראל בין העמים. "אב המון גויים" מבטא אוניברסליות, בעוד שברית המילה מבטאת התבדלות.

למעשה, לא מדובר בסתירה. עם ישראל צריך לבנות חברה בריאה ומתוקנת, המיוסדת על אדני התורה והמצוות, ומשמשת מופת ודוגמא לכל העמים. כדי לעשות זאת מחוייב עם ישראל לשים חיץ לרגע. כך המאמץ צריך להיות מופנה פנימה, לשיפור החברה ולתיקונה, וההשפעה על אומות העולם תבוא מאליה, באמצעות הדוגמא האישית.

כך ניתן להבין גם את דבריו של הקב"ה, אשר קשר בין ברית המילה לבין היותו של אברהם "אב המון גויים": אברהם יהיה אב ומורה דרך לעולם כולו, דווקא בכך שישמור על ייחודו וערכיו. אם עם ישראל יקפיד לא ללמוד ממעשיהן של אומות העולם, וידאג לבנות ולפתח חברה צודקת ובריאה, הוא יהיה מופת ודוגמא לכל העמים, ויורה בכך את הדרך לעולם כולו.
 

נערך ע"י צוות אתר התנך

לקריאת המאמר המלא באדיבות אתר VBM של ישיבת הר עציון