בפרקנו אביה בן רחבעם מתואר בצורה חיובית ואילו בספר מלכים הוא מתואר בצורה שלילית וכמלך חוטא. כיצד ניתן לפשר על הפער בתיאור מלכותו של אביה?

 

פרקנו מתאר את מלכות אביה בן רחבעם (אבים בספר מלכים). כמו בפרק הקודם רובו ככולו של הפרק לא מובא בספר מלכים ואולי מעבר לזה: התיאור במלכים שונה לחלוטין מהתיאור בדברי הימים.

בספר מלכים מופיע שיפוט קצר על מלכות אביה: "וַיֵּלֶךְ בְּכָל-חַטֹּאות אָבִיו אֲשֶׁר-עָשָׂה לְפָנָיו וְלֹא-הָיָה לְבָבוֹ שָׁלֵם עִם-ה' אֱ-לֹהָיו כִּלְבַב דָּוִד אָבִיו" (מלכים א ט"ו, ג) ולמעשה ה' נתן לו להמשיך למלוך רק בגלל שהוא היה נצר לבית דוד: "כִּי לְמַעַן דָּוִד נָתַן ה' אֱ-לֹהָיו לוֹ נִיר בִּירוּשָׁלִָם לְהָקִים אֶת-בְּנוֹ אַחֲרָיו וּלְהַעֲמִיד אֶת-יְרוּשָׁלִָם" (שם, ד). אביה של ספר מלכים הוא מלך שלא הולך בדרך ה' ולא מתנהג כמו סבא רבה שלו, דוד.

לעומת זאת בספר דברי הימים אביה מצטייר כמלך צדיק שאין עליו טיפת ביקורת. למעשה לא רק שבדברי הימים אין על אביה ביקורת, אלא שהוא מצטייר כמלך צדיק: "וַאֲנַחְנוּ ה' אֱ-לֹהֵינוּ וְלֹא עֲזַבְנֻהוּ וְכֹהֲנִים מְשָׁרְתִים לַה' בְּנֵי אַהֲרֹן וְהַלְוִיִּם בַּמְלָאכֶת" (י) וה' אף מסייע לאביה במלחמה נגד ירבעם: "וַיָּנוּסוּ בְנֵי-יִשְׂרָאֵל מִפְּנֵי יְהוּדָה וַיִּתְּנֵם אֱ-לֹהִים בְּיָדָם" (טז). כיצד ניתן לגשר על הפער העמוק בין שני התיאורים? האם אביה הלך בדרך ה' או לא?

נראה לי שבסופו של דבר אין כאן פער אמיתי, אלא מדומה. השאלה האם מלך הלך בדרך ה' או לא תמיד תלויה למי הוא משווה. בספר מלכים משווה אביה לאבי סבו, דוד, כפי שגם כתוב בפסוק: "וְלֹא-הָיָה לְבָבוֹ שָׁלֵם עִם-יְהוָה אֱלֹהָיו כִּלְבַב דָּוִד אָבִיו". אביה עשה חטאים, כמו אביו ולא הלך בדרך ה' בהשוואה לדוד.

בספר דברי הימים אביה לא משווה לדוד אלא לירבעם. בנאום הארוך שמביא דברי הימים בשם אביה, הוא משווה את עצמו לירבעם ומסביר כיצד ממלכת ישראל שירבעם עומד בראשה עזבה את ה'. נראה שבנקודה זו אביה צודק. ירבעם הוא חוטא הרבה יותר גדול מאביה ולכן ה' מסייע לאביה במלחמה מול ירבעם. בהשוואה לירבעם, אביה הוא מלך שהולך בדרכי ה': הוא לא בונה עגלים, לא ממנה כהנים מליבו ולא מרחיק את העם מהמקדש.

מדוע ספר דברי הימים בוחר להשוות את אביה לירבעם? מדוע הוא לא נוקט כמו ספר מלכים ומשווה אותו לדוד? נראה שגם כאן מבקש ספר דברי הימים להבהיר כי ממלכת ישראל אינה מלכות לגיטימית, והמלכים החוטאים של ממלכת יהודה הם צדיקים לעומת המייסד של ממלכת ישראל, ירבעם.