הרב מרדכי ברויאר

נמצאו 8 תוצאות חיפוש

  1. תורת התעודות של בעל "שאגת אריה"

    הרב מרדכי ברויאר

    הרב ברויאר מבסס את שיטת הבחינות שלו על על דברי בעל ה"שאגת אריה", הטוען שעזרא העתיק את ספר דברי הימים מכמה ספרים שמצא, ולא כתב אותו בעצמו. למרות שלפעמים יש סתירות בין המקורות השונים, זה לא פוגם בקדושת הספר, אלא כל אחת מהשיטות מבטאת אמת מסויימת, ושתיהן הן דברי אלוקים חיים, שהרי ה' הוא אחד ודווקא משום כך הוא כולל את כל הניגודים והסתירות. גם בתורה עצמה, שברור שכולה נתנה מאת ה', ולא ממקורות שונים, יש סתירות המבטאות אמיתויות שונות שכולן ממקור אלוקי אחד.

  2. מקראות שיש להם הכרע

    הרב מרדכי ברויאר

    הרב מרדכי ברויאר מציע במאמרו הכרעה הלכתית בשלושה מקראות (אחד בפרשת זכור ושניים במגילת אסתר), שנתעורר בדורות האחרונים ספק בקריאתם. ההכרעה מתבססת על ממצאים ממקורות שונים במסורה וביניהם כתר ארם צובה. נדון גם בצדדים ההלכתיים של הבעייה.

  3. בריאת שמים וארץ

    הרב מרדכי ברויאר

    מ' ברויאר דן מבנית ותוכנית בשתי הכותרות השונות לתיאורי בריאת העולם בפרשת בראשית ("בראשית ברא..." - א', א; "אלה תולדות השמים והארץ..." - ב', ד). תוך ניתוח רעיוני, הוא מגלה את המבנה הראשוני של הפסקאות ואת תהליך איחודם בתורה.

  4. על לימוד פשוטו של מקרא

    הרב מרדכי ברויאר

    תאריך פרסום: אייר תשעג |

    אוסף קטעים מתוך מאמריו של הרב מרדכי ברויאר, המאפיינים את גישתו בנוגע לפשוטו של מקרא: א.היחס לביקורת המקרא: הבעיתיות בביקורת המקרא, והחובה לשבור את הכלים הטמאים שלה ולהשתמש בדברים האמתיים שבה בצורה אמונית ונכונה. ב.היחס בין לימוד הפשט ללימוד הסוד. ג. היחס בין לימוד פשט ללימוד דרש; ד. המתח בין האמונה שהתורה היא אלוקית לבין לימודה על פי לשון בני אדם;

  5. לפניהם או בפניהם?

    הרב מרדכי ברויאר

    האם צריך לקרוא "ואיש לא עמד לפניהם"? או "ואיש לא עמד בפניהם"? "להשמיד ולהרוג"? או "להשמיד להרוג"?
    מדוע בקהילות רבות חוזרים פעמיים על קריאת שני פסוקים במגילה? כיצד ניתן להכריע בספק זה?

  6. איך נכון לקרוא את הפסוקים?

    הרב מרדכי ברויאר

  7. נבואתו הראשונה של ישעיהו

    הרב מרדכי ברויאר

    במאמר נעסוק ביחס בין נבואת ההקדשה של ישעיהו לנבואת ההקדשה של יחזקאל ולנבואת מיכיהו בן ימלה. נראה שבחזון יחזקאל הנביא רואה את מרכבת השכינה אך ללא שמיעת דו שיח נבואי בין ה' למלאכים, ואילו בחזיונות ישעיהו ומיכיהו - מראה מרכבת השכינה נצרך לעצם הנבואה, כאשר חזון ישעיהו הוא הרחבת חזון מיכיהו - והוא מתאר בפירוט הן את ישיבת ה' על כסאו והן את קבלת מלכותו ע"י המלאכים, שאליהם ישעיהו מצטרף כשליחו של ה'. תמצית הנבואה היא שיבוא חורבן גמור על העם, שיקרה בחמישה שלבים - אך שארית ישראל תתקיים לעד.

    נערך ע"י צוות אתר דעת מתוך פרקי מועדות ב', פרק כ' י-ם תשמ"ו. נספח לעבודה על ישעיהו א-יב - מכון יעקב הרצוג

  8. בין הקדשת ישעיהו לנבואת מיכיהו בן ימלה

    הרב מרדכי ברויאר