הרב דוד סבתו

נמצאו 8 תוצאות חיפוש

  1. בין אהבה לבגידה: נבואת התוכחה הראשונה של ירמיהו

    הרב דוד סבתו

    במאמר זה, נבקש לבחון את נבואת התוכחה הראשונה של ירמיהו, נעסוק במאפיינה השונים, ובתכליתה. כמו כן, ננסה להבין מתוכה את היחס של ה' לעם החוטא לקראת חורבן ירושלים, בכך נבין את עומק הקשר בין הקב"ה לישראל.

  2. היכל ה' המה

    הרב דוד סבתו

    במאמר זה נלמד את מבנה הנבואה הראשונה על המקדש ומשמעותו. ננסה לראות כיצד הנבואה מתייחסת לגורלה של ירושלים ובכך, בוחנת את מהותו של המקדש בעיני ירמיהו. נערוך השוואה בין שילה, מקומו הקודם של המשכן, לבין ירושלים. לבסוף, ננסה להבין כיצד כל זה משפיע על הזיקה בין המקדש לארץ .

  3. משפטו של ירמיהו

    הרב דוד סבתו

    במאמר זה, נראה כיצד ירמיהו מובל למשפט בפני הכהנים והנביאים, בגין זעם גדול שעורר בקרב העם, על נבואתו בנושא חורבן ירושלים. ננסה להשוות בין נבואה בפרק זה לבין נבואה דומה הנאמרת בפרק ז'. נבחן את שלבי המשפט: האשמת הכהנים והנביאים את ירמיהו ב"נבואת שקר", ואת תגובת ירמיהו לעם.

  4. 'דברי הברית' בדברי ירמיהו

    הרב דוד סבתו

    במאמר זה, נעסוק ב"נבואת הברית" שמחולקת ,שלושה חלקים: רקע היסטורי של כלל הבריתות שכרת ה' עם ישראל . בחלק השני, אזהרת הנביא להשלכות מפני אי שמירת הברית. לבסוף, תיאור הפרת הברית בין ה' לעמו. מניתוח הנבואה עולה אפוא ששלושת חלקיה נאמרו בשלוש תקופות שונות, וצירופן יחד משקף את תהליך ההידרדרות במצבו הרוחני של העם.

  5. השבת בספר ירמיהו

    הרב דוד סבתו

    במאמר זה, נבחן נבואה ייחודית העוסקת במצוות השבת. ראשית נעסוק בציווי ואזהרה על שמירת השבת, לאחר מכן נראה כיצד הציווי בנוי כתנאי ותוצאה, בכך מתנה הנביא את עתיד ירושלים בשמירת השבת. נלמד את חשיבות מצוות השבת כברית הלאומית בין ה' לישראל ואת חומרת הפרת הברית עד כדי חורבן הבית.

  6. הפן האישי בנבואות ירמיהו- חלק ב

    הרב דוד סבתו

    במאמר זה, נעמיק בצוהר חייו האישיים והמיוסרים של הנביא, נבחן את היחסים המורכבים בין ירמיהו לשכניו והעם. כמו כן, נלמד על 'התפטרותו' ומינויו מחדש לנבואה. לבסוף, ננסה לבחון כיצד הטרגדיה מעמיקה לאור העובדה שהוא אינו מסוגל להביע את צערו בפני העם, ועליו להתייצב בעמדת שליח ה' המוכיח את העם.

  7. נבואות הנחמה: רחל מבכה על בניה

    הרב דוד סבתו

    במאמר זה נפתחת חטיבה חדשה של נבואות נחמה במרכזן תיאור ייחודי של בכי רחל, ננסה לבאר ולהעמיק בנבואה זו בהשוואה לנבואת החרטה של אפרים, בכך נגלה כי עתידה ממלכת ישראל להתאחד עם ממלכת יהודה. כמו כן, נלמד שקיימת הקבלה מפליאה בין אותן נבואות חורבן לבין נבואות הנחמה הגדולה שבפרקנו.

  8. הנה ימים באים נאם ה' - שלוש נבואות לעתיד

    הרב דוד סבתו

    במאמר זה, נעמיק בשלוש נבואות הנחמה שמתוארות בפרק לא – נבואות אלו מתחלקות לשלושה מישורים: הנבואה הראשונה עוסקת בנטיעתם המחודשת של ישראל בארצם, הנבואה השנייה בברית החדשה ותוצאותיה, והנבואה השלישית מתארת את בנייתה המחודשת של ירושלים. במהלך כל המאמר ננסה להעמיק בכל נבואה ולראות את השלכותיה.