הרב דוד אסולין

נמצאו 5 תוצאות חיפוש

  1. האם ניתן להצדיק את עצירת הגשמים על ידי אליהו?

    הרב דוד אסולין

    תאריך פרסום: תשע"ט | | שעה ו- 10 דקות

    רבים וטובים דשו בשאלה הקשה: מדוע אליהו עצר את הגשמים והביא רעב ומצוקה במשך שלוש שנים על עם ישראל? בדרך כלל הפרשנות המקובלת בימינו, שיש לה בהחלט אחיזה במקורות פרשניים, אינה רואה בעין יפה את מעשהו של אליהו. לתפיסה זו הקב"ה בכבודו ובעצמו אינו מסכים לדרכו ומתווכח איתו על כך בצורה נחרצת וקשה. בשיעור זה, נעלה הצעת קריאה שונה לחלוטין להבנת דרכו של אליהו הנביא, מתוך עיון בפשוטו של מקרא.

  2. איכה - מבט חדש\ישן על מבנה המגילה ונסיבות כתיבתה

    הרב דוד אסולין

    תאריך פרסום: תשפ"א | |

    כיצד יכול להיות שאיכה בוכה על החורבן אך לא מזכיר אותו? בשיעור נעסוק ברקע שעומד מאחורי כתיבת המגילה. באיזה שלב נכתב כל פרק במגילה? כיצד היא נכתבה? נלמד במקביל נבואות חורבן בספר ירמיהו, ננסה להבין מהי מטרת הקינה ולאיזו נקודה חז"ל מכוונים אותנו לשים במוקד בתשעה באב.

  3. מחלוקת הנביאים על גורל מלכות שומרון כרקע לספר יונה

    הרב דוד אסולין

    תאריך פרסום: תשפ"א | | שעה ו- 5 דקות

    בשיעור נעיין ברקע ההיסטורי של ספר יונה בספר מלכים, בספרי נביאים נוספים ובדברי חז"ל ומתוך כך ננסה לעמוד על מגמתו של הספר. יונה מוכר לנו כבר מספר מלכים, שם הוא ניבא על הצלחתו של ירבעם בן יואש (ירבעם ה"שני") בניגוד לנביאי דורו. נראה שיונה לא מקבל את תשובתם החלקית של אנשי נינוה, האשורים, שבעתיד יחזרו לסורם ויחריבו את ממלכת ישראל. אולם, ה' אומר לו שאפילו תשובה חלקית של בני אדם רצויה לפניו.

  4. "ותצאנה שתים דובים מן היער" - לאופיו של אלישע הנביא

    הרב דוד אסולין

    תאריך פרסום: תשפב | | שעה ו- 5 דקות

    סיפור הריגת 42 ילדים בידי "שתים דובים" בעקבות קללתו של אלישע, הוא מהסיפורים היותר קשים מבחינה מוסרית במקרא כולו. האם העונש הנורא של הריגת הילדים תואם את חטא ההקנטה הילדותית שלהם? הקושי גדול שבעתיים כאשר מדובר באלישע הנביא הידוע כנביא חנון ורחום, שמושיע ומסייע בכל מקום; איך יתכן שדווקא הוא אחראי למעשה כה אכזרי? לא פחות מכך קשה ולא מובן, איך המקרא עצמו מתייחס לעניין זה בשיוויון נפש ולא מוחה כנגד מעשהו? בשיעור ננסה ל'פתוח' את הסיפור ולהבין את הרקע שלו, ומתוך זה נעמוד על דרכו של אלישע הנביא, כממשיכו וכניגודו של אליהו הנביא רבו.

  5. מדוע לא שלח יוסף לאביו שהוא חי וקיים?

    הרב דוד אסולין

    תאריך פרסום: תשפג | | שעה ו- 5 דקות

    מדוע יוסף לא שלח מכתב לאביו במשך עשרים ושתיים שנה על כך שהוא חי וקיים? לפני למעלה משנות דור התקיים פולמוס סוער בשאלה זו, והוצעו הצעות שונות לפתרון הבעיה. בשיעור זה נשוב אל השאלה החשובה הזאת ונציע תשובה אחרת, שייתכן והיא מתיישבת הרבה יותר עם פשוטו של מקרא. בשיעור נעמוד על התהליך הפנימי שעבר יוסף בעת שהותו במצרים ובתהפוכות הרבות שעבר שם, עד התגלותו לאחיו.