ד"ר רבקה רביב

נמצאו 4 תוצאות חיפוש

  1. לשאלת התייחסותנו לביקורת המקרא בהוראת התנ"ך

    ד"ר רבקה רביב

    נתייחס לשתי דוגמאות שבהן היבטים שונים שנתחדדו ע"י ביקורת המקרא ותרמו להבנת הכתוב ומשמעותו: השוואת ברכת יעקב לבניו לברכות משה לשבטים, ושאלת מחבריו של ספר ישעיהו. נקודת המוצא העקרונית ביחסנו לביקורת המקרא היא להכיר בכלים המדעיים שבהם משתמשת הביקורת ובעובדות העולות בעקבות שימוש בכלים אלה, אך לנפות את המסקנות שאינן מתחייבות ושאינן מוכחות

  2. גבולותיו של הפירוש הלגיטימי - תגובה לדברי אברהם וולפיש

    תגובות והערות

    ד"ר רבקה רביב

    תאריך פרסום: תש"ס |

    רבקה רביב מגיבה למאמרו של הרב וולפיש (מגדים כח) שסקר תאוריות פרשניות שונות ובכך ביקש להגדיר את הפרשנות המקראית הליגיטימית. לטענתה ישנן תאוריות נוספות שלא הוזכרו במאמרו המגדירים מחדש את גבולות הפרשנות הלגיטימית. 

     

  3. העלמת חורבן המשכן בשילה בספר שמואל

    ד"ר רבקה רביב

    תאריך פרסום: תשסח | |

    מנתוני ספר שמואל ניתן להסיק, שמשכן שילה נחרב בימי עלי הכהן בזמן קרב אפק. עובדה זו מתחזקת לאור נתונים נוספים בספרי ירמיהו ותהילים. השאלה הנשאלת היא, מדוע בספר שמואל לא ניתן ביטוי ישיר ומלא לחורבן המשכן. שאלה נלווית לשאלה המרכזית היא, מדוע לא הוקם מחדש המרכז בשילה לאחר החזרת ארון הברית מידי הפלשתים. בהרצאתנו נעמוד על תופעה דומה בספר ירמיהו בנוגע לתיאור חורבן המקדש, ונעלה הסברים נוספים לשאלת הסתרת החורבן מעיני הקורא.

  4. הצגת יחידת הלימוד רש"י ורמב"ן

    ד"ר רבקה רביב

    תאריך פרסום: תשע"ז | |

    בשיעור נציג תכנית ללימוד פרשנות רש"י ורמב"ן. מטרות העל של התכנית הן: להעמיק דברים שתוך כדי הלימוד הולכים לאיבוד מכיוון שאין זמן ללמד אותם, שיפור ההבנה של התלמידים והמורים בפרשנות המקרא ויצירת זוויות ראייה חדשות שבדרך כלל לא עולות בלימוד בכיתה. נציג את ההיקף הפנומנלי של פירוש רש"י ונתייחס לכמה שאלות: עם מה התמודד רש"י בתקופתו? האם יש קשר בין הפרוש לפרשן? מהו היחס בין פשט לדרש בפירוש רש"י? מהו הציר הרעיוני בפרשנות רמב"ן?