ד"ר חוי ששון

נמצאו 9 תוצאות חיפוש

  1. על גיד הנשה ומשמעותו

    לפרשת וישלח

    ד"ר חוי ששון

    בסיומו של המאבק הארוך בין יעקב לאיש, שעל פי הפרשנים היה שרו של עשיו, מתארת לנו התורה כי הוא פוגע ביעקב בגיד הנשה וגורם לצליעתו. בעקבות אירוע זה אוסרת עלינו התורה לאכול מגיד הנשה. מה המיוחד בגיד הנשה שהפגיעה בו גורמת לצליעה? ומדוע אוסרת עלינו התורה במפורש לאכול אותו?

  2. תופעת הארבה

    לפרשת בא

    ד"ר חוי ששון

    בפרשת בא מתוארת מכת הארבה שגרמה לנזק הרסני. תופעה זו של הארבה ממשיכה ומלווה אותנו עד היום והיא מעסיקה את המדע והחוקרים. ננסה להבין את פשרה של תופעת טבע זו.

  3. המן - אור שנתגשם

    לפרשת בשלח

    ד"ר חוי ששון

    תכונות רבות ומיוחדות נקשרו במן שירד לעם ישראל משמים. הרמב"ן מציין כי יש במן עניין גדול ואף מסביר כי המן הוא "מתולדות האור העליון שנתגשם". מה פשר התגשמות האור וכיצד ניתן להסביר זאת מבחינה מדעית?

     

  4. רואים את הקולות

    לפרשת יתרו

    ד"ר חוי ששון

    במעמד הר סיני מסופר כי "וכל העם רואים את הקולות" (שמות כ', טו). על פי חלק מהמפרשים בני ישראל ראו את הקולות כפשוטו. כיצד ניתן לראות קול? ומדוע בני ישראל היו צריכים לראות את הקולות ולא רק לשמוע אותם?

  5. הכיור והמראות הצובאות

    לפרשת ויקהל-פקודי

    ד"ר חוי ששון

    את הכיור שבמשכן הכינו מהמראות הצובאות אותן תרמו נשות ישראל. במאמר שלפניכם ננסה להבין מדוע הכינו את הכיור דווקא ממראות.

  6. אש קודש

    לפרשת שמיני

    ד"ר חוי ששון

    ביום השמיני, יום חנוכת המשכן, עם סיום הבאת הקורבנות מתאר הכתוב את האש שיורדת מן השמים ואוכלת את הקורבנות. מוטיב האש מוזכר פעמים רבות במקורות בהקשרים שונים המבטאים את הקשר בין העם לקב"ה. ננסה להבין מדוע.

  7. ותפתח הארץ את פיה

    לפרשת קרח

    ד"ר חוי ששון

    בפרשת קרח מתארת התורה כיצד הארץ פתחה את פיה ובלעה את קרח ועדתו על כל רכושם. ננסה להציע שני הסברים מדעיים לתופעה זו. בנוסף, נסביר מדוע פי האדמה נחשב ל'בריאה' כדברי משה בפרשה: "וְאִם בְּרִיאָה יִבְרָא ה'..." (במדבר ט"ז, ל).

  8. בין הכאה לדיבור

    לפרשת חוקת

    ד"ר חוי ששון

    קיימות דעות שונות בנוגע לשאלה מה היה חטאו של משה רבינו במי מריבה. הדעת הרווחת ביותר היא שחטאו היה בכך שהכה בסלע במקום לדבר אליו. מה עומק ההבדל בין הכאה לדיבור? וכיצד דיבור יכול היה להוציא מים מהסלע?

  9. כטל מאת ה' כרביבים עלי עשב

    לפרשת בלק

    ד"ר חוי ששון

    בהפטרה לפרשת בלק מבטיח הנביא מיכה: "והיה שארית יעקב בקרב עמים רבים כטל מאת ה' כרביבים עלי עשב..." (מיכה ה', ו). במאמר שלפניכם נעמוד על ההבדל שבין טל לרביבים (מטר) מבחינה מדעית ונבין את חשיבות שניהם בחידוש הטבע. עוד נראה כיצד הטל והמטר, בהבדלים שביניהם, מייצגים שני סוג הנהגות שונות בתחום החינוך.