ד"ר אביגיל ראק

נמצאו 7 תוצאות חיפוש

  1. רש"ר הירש

    ד"ר אביגיל ראק

    שיעור זה יפתח במבוא קצר לגבי השפעת העת החדשה על הקהילה היהודית, אשר הציבה בפני פרשני המקרא היהודים אתגרים פרשניים וחינוכיים חדשים: ההשכלה, האמנציפציה, הרפורמה וההתבוללות, וביקורת המקרא. לאחר מכן נעבור לעסוק בר' שמשון רפאל הירש (רש"ר הירש), אשר פירושו הוא בין המייצגים הבולטים ביותר של הגנה על היהדות מפני התופעות הנ"ל. תחילה נראה את תולדות חייו ואת מטרות כתיבת הפירוש, ולאחר מכן נראה את התייחסותו לנושאים חינוכיים שונים שעולים במקרא ושהעסיקו את בני דורו וארצו, וכן את ההתמודדותו עם אתגרי התקופה.

  2. רד"צ הופמן

    ד"ר אביגיל ראק

    שיעור זה יעסוק בר' דוד צבי הופמן (רד"צ הופמן). נפתח בתיאור של תולדות חייו, ולאחר מכן נעבור לראות את המניעים לכתיבת הפירוש, אשר היו בעיקר דחיית ביקורת המקרא והגנה על המסורת של תורה שבעל פה. בהמשך נראה את התייחסותו לכמה נושאים שהעלו אנשי ביקורת המקרא, ובהם שינויי הסגנון בתורה, כפילויות וסתירות בסיפורי התורה, וראיות לקדמות התורה.

  3. מלבי"ם

    ד"ר אביגיל ראק

    בשיעור זה נעסוק במלבי"ם. לאחר תיאור של תולדות חייו, נראה את מאפייני פירושו לחלק הסיפורי של התורה. נדגים את שיטתו שהמקרא הוא אלוקי, ולכן אין בו מילים נרדפות ליופי המליצה, אלא לכל מילה משמעות מיוחדת משלה, וכל מילה נבחרה בקפידה בכדי להעביר מסר מסויים ומדוייק. לאחר מכן נעסוק במאפייני הפירוש לחלק ההלכתי של התורה, שהוא החלק העקרי של הפירוש, ונראה כיצד מלבי"ם הגן על מסורת תורה שבעל פה, בעיקר באמצעות ניסוח של כללים בלשניים להבנת המקרא.

  4. שד"ל

    ד"ר אביגיל ראק

    בשיעור זה נעסוק בשמואל דוד לוצאטו, הלא הוא שד"ל. לאחר סקירה קצרה של תולדות חייו, נעסוק במאפייני הפירוש, בדרכו הפרשנית של שד"ל, ביחסו לנוסח המקרא ולמדרשי ההלכה, ועוד. נראה, בין השאר, את רגישותו הספרותית של שד"ל, ואת שיטתו לגבי פירוש הכתובים בהתאם למציאות בה הם נכתבו.

  5. הנצי"ב

    ד"ר אביגיל ראק

    בשיעור זה נעסוק בר' נפתלי צבי יהודה ברלין, הנצי"ב. נסקור תחילה את תולדות חייו, ולאחר מכן נעסוק במטרות פירושו למקרא, בשיטתו לגבי היחס שבין תורה שבעל פה לבין תורה שבכתב ובנושאים נוספים העולים בפירושו. בין היתר, נראה את יחסו לנושאים הרלוונטיים לתקופתו, כגון פירושים אנטי חסידיים, חשיבות לימוד המקרא, ועוד.

  6. דרכו הפרשנית של אברבנאל

    ד"ר אביגיל ראק

    תאריך פרסום: תשעב | | שעה ו- 12 דקות

    נעמוד על יצירתו הפרשנית של אחת הדמויות הבולטות ביהדות ספרד: דון יצחק אברבנאל. נבליט את הייחודיות והחדשנות שבפירושיו, ובעיקר נעמוד על ההשפעה על פירושו של מאורעות זמנו, האינקווזיציה וגירוש ספרד.

  7. 'סיפורי בבואה' למאורעות יוסף ואחיו בספר ירמיהו ומשמעותם

    ד"ר אביגיל ראק

    תאריך פרסום: תשעה | |

    הקבלות וסיפורי בבואה הם מהכלים הספרותיים מהמפורסמים שיש. סיפור יוסף משמש לעיתים רבות כסיפור בבואה לסיפור אחר במקרא. בשיעור נעמוד על הקשר שבין נבואות ירמיהו לסיפורי יוסף, ובעיקר מה משמעות הקשר שבין הדברים