יאשיהו היה התקווה הגדולה, אולם מרגע שהתנפצה נותרנו עם כישלון קטן, כישלון גדול וכישלון עצוב. ומה יהיה על העתיד?

 

סיכום יוצא דופן של דבר ה' בפי ירמיהו אל כל המלכים ששלטו בימיו, לפי הסדר. נבואה מפסגת הר-הצופים אל העיר "יֹשֶבֶת העמק (=עיר דוד), צוּר המישֹר" (=הר הבית; כ"א, יג):

1. התקווה הגדולה על הסף – יאשיהו. "דינוּ לַבֹּקר משפט, והצילו גָזוּל מיד עוֹשֵק – פן תֵצֵא כָאֵש חֲמָתי..." (כ"א, יב עד כ"ב, ה); יאשיהו עמד במבחן כפי שנאמר בהמשך על יהויקים בנו – "אביך הלוא אכל ושתה (בצניעות), ועשה משפט וצדקה – אז טוב לו; דן דין עני ואביון – אז טוב, הלוא היא הדַעַת אֹתי, נְאֻם ה'" (כ"ב, טו-טז).  

2. הכישלון הקטן – "שַלֻם בן יאשיהו" (הוא יהואחז במלכים ב כ"ג, ל-לד), בֶּכי לַגוֹלֶה (למצרים) "כי לא ישוב עוד וראה את ארץ מולדתו" (כ"ב, י); (כולו, 3 חודשים).

3. הכישלון הגדול – "יהויקים בן יאשיהו" (כ"ב, יג-יט), בונה ארמון רֶשַע (כנראה בשיתוף עם מושל מצרי, ברמת רחל)*, רודף הנביאים, שופך "דם הנקי", מְקַבֵּעַ חטאי מנשה, ימות במלחמתו נגד בבל.

4. הכישלון העצוב – "כָּנְיָהוּ" (כ"ב, כ-ל; הוא יהויכין בן יהויקים, מלכים ב כ"ד, ח-טז), שישלם על פשעי אביו, ויִגלֶה (לבבל) בהגליה הראשונה, לא ישוב עוד לארץ; (מלכותו 3 חודשים) (אבל בגולה יישמר לו מעמד, וצאצאו זרובבל, ישוב לירושלים להקים את הבית השני).

5. התקווה לעתיד – "וַהֲקִמֹתי לדוד צמח צדיק" (כ"ג, א-ח) – רמז לתקוות שתלו בצדקיהו, שהיה איש טוב, אבל השרים, אנשי יהויקים, שלטו בו; התקווה נכזבה בגלל חולשתו, והנבואה נותרה לאחרית הימים. (על כך ניתן לקרוא ולשמוע עוד גם בשיעורו של הרב יוסי אליצור)      

_____________________________

* י' ידין ייחס את הארמון שנחשף ברמת רחל, ליהויקים, בהתאמה לתיאור כאן (ראו גם את דבריו של פרופ' יוחנן אהרוני); כיום חושבים שזה היה ארמון המושל המצרי; לדעתי, אין סתירה בין שתי ההשערות.

באדיבות אתר 929