המדריך וחוקר עבר הירדן גלעד פלאי בסיור אל המצוקים התלולים והמצודות הנסתרות של ירדן, היא אדום.

 

ברור לכל שהנביא עובדיה מנבא את סופה של אדום. ראשית מתייחס עובדיה לתכונת הנוף השולטת באדום. הגובה: גובהה של אדום המיושבת הינו בין 1200 מ' ל-1600 מ' מעל פני הים. ללא ספק חבל הארץ המיושב, הנישא הרבה מעל חבליה האחרים של ארץ ישראל הגדולה.

בנוסף מאופיינת אדום במצוקים תלולים שחלקם אינו עביר, וחלקם קשה מאד למעבר. על צוקי אבן חול שכאלה בנו להם האדומים מצודות סלע נישאות ונסתרות מעיני אויביהם. מצודות אדומיות מבוצרות אלו קיבלו את שמן מהביטוי בנביא "שֹׁכְנִי בְחַגְוֵי סֶּלַע מְרוֹם שִׁבְתּוֹ..." (ג).

סביר להניח שתבנית נופה של אדום הוליד באדומיים את תכונת הגאווה והביטחון המופרז. לכל אורכה של אדום נמצאו מצודות מבוצרות, בחלק גדול מהן נמצאו מבנים חצובים ובנויים, חומות, שערים, וכמובן בורות מים. באחדות מהמצודות נמצאו כלי אכסון רבים עשויים חרס. ייתכן שריבוי כלי האחסון מלמדים על הכתוב בעובדיה "אם גנבים באו לך, אם שודדי לילה..." (ה), כנראה זה שם תוארם של שבטי המדבר הערביים (הנבטים) שבאו לגנוב ולחמוס את יבולי ממלכת אדום. האדומים נאלצו לבנות מצודות להסתרת התוצרת החקלאית (להניס מפני ערב...).

בטיול לירדן ניתן לבקר בחלק מהמצודות המופלאות הללו. 

מצודת סלע נמצאת בצפון אדום למרגלות כפר ירדני שנקרא גם היום בשם סלע. סלע שימשה מצודת המפלט של בירת אדום - בוצרה. בעלייה למצודה ניתן לראות תחריט/ תבליט של נבונאיד מלך בבל שכבש את הסלע והכניע את ממלכת אדום. הדרך היורדת למצודה מאד תלולה ועשויה להיות מסוכנת. כדי לטייל בה יש לתאם עם מדריך ירדני.

מצודה נוספת נמצאת בתחומי שמורת הטבע דנא. המצודה, הנקראת שגריש (שם מקומי), נמצאת בלב אזור ענק של סלעי אבן חול ויערות של ערערים ואלונים. כדי לטייל בה יש לתאם עם אנשי שמורת הטבע בדנא.

המצודה השלישית נקראת אם ביארה (אם הבורות –בורות המים) והיא נמצאת בתוך המתחם הגדול של פטרה, בקצה הדרום מערבי. כדי להגיע אליה צריך להצטייד במדריך מפטרה ו/או לשכור חמר וחמור.

באדיבות אתר 929