דרך החלומות, המשפיעים על העלילה בשלושה מישורים, אפשר ללמוד על שלושת המימדים בהם מתקיים הסיפור.

 

שלושה צמדים של חלומות מופיעים לפנינו במהלך סיפורו של יוסף, ואין ספק שכדי להבין את משמעות סיפורי יוסף במלואם, יש להבין את תפקידם של החלומות בסיפור.

דרך החלומות, המשפיעים על העלילה בשלושה מישורים, אפשר ללמוד על שלושת המימדים בהם מתקיים הסיפור:

במישור אחד, כל החלומות בסיפור מנבאים את שעתיד להתרחש, ולמעשה כל מה שקורה ידוע כבר מראש בקוים כלליים על ידי החלומות. מצד זה, החלומות יוצרים רושם של מהלך אירועים שסופו תוכנן מתחילתו.
מישור זה מעיד על המימד הדטרמיניסטי של ההתרחשות, בו הכל צפוי. במימד זה אין רצף של סיבה ותוצאה, וכל המאורעות הם חלק מתוכנית א-להית גדולה שכל אחד מן הפועלים בה משמש כשחקן בלבד.

במישור אחר, החלומות מהווים גורם בהתפתחותה הריאלית של העלילה: יוסף מספר לאחיו את חלומותיו ובכך מעורר את הקנאה שהביאה לירידתו למצרים; על ידי פתרון החלומות לשרים בבית הסוהר, הגיע שמו אל פרעה, שבתורו היה זקוק לו כפותר חלומות; חלומותיו של פרעה גם אפשרו ליוסף להוכיח את תבונתו המעשית, והביאו למינויו למשנה למלך מצרים.
במישור זה משתקף המימד הריאלי, בו אירוע רודף אירוע ובחירה רודפת בחירה, ואנשים מגלגלים על עצמם את גורלם.

במישור שלישי, מהווים החלומות גורם משמעותי בגמול המוסרי. יוסף משתמש בחלומות להתגרות באחיו, ופעמיים מעורר את קנאתם בגבהות לבו על ידי סיפור החלומות. כנגד זה, מושלך יוסף פעמיים אל הבור להיות חסר אונים ובמעמד הפוך בדיוק מחלומותיו.
במישור זה מתבטא מימד החוקיות המוסרית - בו מתגלגל העונש על ראש החוטא.

עיקר המסר של הסיפור, כפי שעולה מתפקידם של החלומות בו, הוא ששלושת המישורים האלה, שמבחינה תיאורטית הם שונים לחלוטין, מתקיימים למעשה באותם אירועים עצמם ללא הבחנה. התכנית הא-להית הדטרמיניסטית מתהווה על ידי הגלגול הריאלי של האירועים תוך שמירה על חוקיות מוסרית של שכר ועונש.

נערך ע"י צוות אתר התנך

לקריאת המאמר המלא באדיבות אתר VBM של ישיבת הר עציון