המושל, בצורת תגובתו למאורעות, קובע את המשך הפעולות, את האוירה ואת הערכים בהם ידבקו אלו הרוצים להשפיע עליו.

 

כאשר דוד בורח מפני שאול למדבר זיף מסופר כי פעמיים באים הזיפים אל שאול במטרה להסגיר את דוד בידיו (שמואל א כ"ג; שם כ"ו) וכן נאמר בתהילים: "בבוא הזיפים ויאמרו לשאול הלא דוד מסתתר עמנו" (תהילים נ"ד, ב).

ודרשו חז"ל במדרש תהילים (שם):

"זה שאמר הכתוב: "מושל מקשיב על דבר שקר כל משרתיו רשעים" (משלי כ"ט, יב), אמר ר' מאיר בשם ר' יוסף: כך היו ישראל, כיון שראו הזיפים לשאול שהיה מטה אזנו לשמוע לשון הרע על דוד, היו באים ואומרים לו".

המושל הוא הקובע את האוירה ואת הערכים על פיהם יחיו בסביבתו ובארצו. אם הוא "מטה אזנו לשמוע לשון הרע על דוד" הרי שהוא קובע נורמה של רכילות ולשון הרע של שקר ותרמית, וכשהדוברים רע רואים שדבריהם פועלים והם משפיעים על התהליכים, הרי שזה נותן כוח ומוטיבציה להמשיך בדרך של לשון הרע. ברור שאם המלך היה סולד מלשון הרע ודוברי הרע היו נענשים ומורחקים מסביבתו של המלך, הרי שהאווירה היתה שונה ובסביבת המלך היו רק אנשים טובים.

לימוד גדול יכול להיות לנו מדבריהם אלו, לבעיות העומדות היום על הפרק. המושל, בצורת תגובתו למאורעות ולדברים, קובע את המשך הפעולות, את האוירה ואת הערכים בהם ידבקו אלו הרוצים להשפיע עליו.

אילו ידעו אויבינו שכל הסתה או פעולת טרור יזיקו להם באופן ברור, בודאי שהיו הולכים לחפש דרך אחרת להשפיע. לצערנו מקשיבים מושלינו לדבר הטרור ואויבינו חשים שזה עוזר לדרכם ומחליש את המדינה ולכן כל סביבתנו מלאה בטרור. ועל דרך הפסוק יש לומר כי כשם שמושל המקשיב על דבר שקר כל משרתיו רשעים כך עם מושפע ונחלש מטרור כל ימיו בטרור.

ומכאן, לשואלים מה האלטרנטיבה, ומהי הדרך להשיב את הביטחון והשלום לישראל, יש לומר כי יש אלטרנטיבה והיא לחשוב, לומר ולעשות באופן אמיתי וברור, שכל פעולת טרור תחליש את עושיה ותחזק את עמנו. למשל, אחרי כל פעולת טרור יש להקים יישוב נוסף ולהכריז מתוך אמת פנימית שכל פעולת טרור תצמצם את נכונותינו לויתורים בעתיד.

נערך ע"י צוות אתר התנ"ך

לקריאת המאמר המלא באדיבות ישיבת מעלות יעקב