ביקורה של מלכת שבא אצל שלמה ותוצאותיו ממחישים תופעה נרחבת של כבוד והערכה כלפי שלמה. כיצד באים אלו לידי ביטוי? ומה הקשר להתגלות הקב"ה לשלמה בגבעון?

 

"וּמַלְכַּת־שְׁבָא שָׁמְעָה אֶת־שֵׁמַע שְׁלֹמֹה וַתָּבוֹא לְנַסּוֹת אֶת־שְׁלֹמֹה בְחִידוֹת בִּירוּשָׁלִַם..." (א).

סיפור ביקורה של מלכת שבא ממחיש את יכולתו העוצמתית של שלמה לקדם את העולם ואת האומות למציאות של הכרה בה' וקידוש שמו. הביקור, שמתקיים בעקבות השמועה שהגיעה אליה על חכמתו הגדולה של שלמה, מדגים איך מתפקדת חכמתו המיוחדת של שלמה ככלי בייעודו הגדול להביא את העמים להכיר בה'. 

"יְהִי ה' אלקיך בָּרוּךְ אֲשֶׁר חָפֵץ בְּךָ לְתִתְּךָ עַל־כִּסְאוֹ לְמֶלֶךְ לַה' אלקיך בְּאַהֲבַת אלקיך אֶת־יִשְׂרָאֵל לְהַעֲמִידוֹ לְעוֹלָם וַיִּתֶּנְךָ עֲלֵיהֶם לְמֶלֶךְ לַעֲשׂוֹת מִשְׁפָּט וּצְדָקָה" (ח). מלכת שבא באה להתרשם מחכמת שלמה, ובעקבות התפעלותה מהחכמה שהיא מגלה, היא מברכת את ה' ומכירה בשלמה כשליח שלו. כמו מלכת שבא, גם שאר המלכים מעריכים את שלמה ואת החכמה שניתנה לו מהא-ל, ומכבדים אותו מאוד - "וְכֹל מַלְכֵי הָאָרֶץ מְבַקְשִׁים אֶת־פְּנֵי שְׁלֹמֹה לִשְׁמֹעַ אֶת־חָכְמָתוֹ אֲשֶׁר־נָתַן הָאֱלֹהִים בְּלִבּוֹ" (כג).

בתיאור יחסם של המלכים כלפי שלמה ניתן לראות מימוש של הבטחת ה' אליו בגבעון. אחרי שהקב"ה מתגלה אליו, שואל מה היה רוצה לבקש, ושלמה מבקש חכמה, הקב"ה מבטיח לו שיקבל חכמה. ובגלל שביקש דווקא חכמה, יזכה גם בעושר רב ובכבוד גדול. ואכן, בזכות החכמה שנתן לו הקב"ה שלמה מקבל כבוד גדול שמתבטא בחשיבות הגדולה שמייחסים לו המלכים, ובהערכתם הרבה אליו. בנוסף, המלכים מביאים אתם, כשהם באים לשמוע את חכמת שלמה, מנחות ומתנות יקרות, שמצטרפות לעושר הרב שיש לשלמה מממלכתו.

נערך ע"י צוות אתר התנך מתוך שיעור באדיבות ישיבת מעלות יעקב

לשמיעת השיעור המלא