הרב שמעון קליין

נמצאו 53 תוצאות חיפוש

  1. הקוד המוסרי במלחמות דוד

    הרב שמעון קליין

    תאריך פרסום: תשע | |

    מהי עילה למלחמה? לכל מנהיג ולכל תקופה תשובה אחרת לשאלה זו. שאול מרשיע עמים במלחמתו בהם, דוד לעומתו רואה במלחמה סוג של תקשורת. אצל דוד, אין מלחמה דומה לחברתה, ובעקבות המלחמה מגיע גם אמון ותהליכים מדיניים. בלימוד נעמיד תמונת מכלול, וגם מפגש עומק עם צמתים עם הכרעות.

  2. בין שמואל לעלי

    הרב שמעון קליין

    תאריך פרסום: תשעב | |

    שלוש קריאות של א-להים אל שמואל, שלוש תגובות, ותהליך נפשי ורוחני של תלמיד בפני רבו. עיון והקשבה בסיפור שיבתה של נבואה בפרק ג' בשמואל.

  3. ירושלים שאינה רק שלנו - חידת העיוורים והפיסחים

    הרב שמעון קליין

    תאריך פרסום: תשעג | |

    עיון והקשבה בתיאור דרכו הראשונה של דוד אל ירושלים (שמואל ב', ה). שיח בין היבוסי 'יושב הארץ' לבין דוד - על מוסר ועל זכויות, על לאומיות ועל אנושיות. 'כתב חידה' בדרך אל ירושלים.

  4. ויאמר דוד 'אני אתן' - על מסירת בני שאול לגבעונים

    הרב שמעון קליין

    תאריך פרסום: תשעה | | שעה ו- 5 דקות

    בפרשייה זו מתרחש אירוע שהוא מן הפלאיים והנוראים שבסיפורי המקרא. שלוש שנים רעב בימי דוד, א-להים שולחו אל הגבעונים, והם תובעים להוקיע שבעה מצאצאי שאול מלך ישראל. דוד משיב: 'אני אתן'; בוחר אנשים, ומוסרם לידי הגבעונים להריגה. שאלות מוסריות רבות יש לשאול על התנהלותו של דוד. בעיוננו - נבקש לשפוך אור על פרשייה זו.

  5. ירושת הארץ - בהסכמת האומות?

    הרב שמעון קליין

  6. באוהל מועד בהר סיני

    הרב שמעון קליין

  7. האש על המזבח

    הרב שמעון קליין

  8. הדרך אל הבגרות

    הרב שמעון קליין

  9. נשיאה בכתף או בעגלות

    הרב שמעון קליין

  10. הערכים שחוללו

    הרב שמעון קליין

  11. תיקון הגבולות שנפרצו

    הרב שמעון קליין

  12. 'כתב חידה' בדרך לירושלים

    הרב שמעון קליין

    דוד בא אל 'עיר יבוס', והפך אותה לבירתה הנצחית של ממלכת ישראל. עובדה זו מזמנת שאלות מוסריות מכבשונו של עולם: על הזכות לדחות את היבוסי 'יושב הארץ', ובאופן רחב יותר - על היחס שבין ערכים לאומיים לבין ערכים אנושיים. עם שובינו אל חיים לאומיים, כשאנו בעמדת הריבון, חוזרות השאלות וצפות, מבקשות לעלות על 'שולחנם של מלכים', להתמודדות כנה ועמוקה גם יחד. (מאמר זה נכתב על הפסוקים בספר שמואל, אך מתאים גם לפסוקים בדברי הימים)

  13. מסע בנפשו של משורר תהלים קל

    הרב שמעון קליין

    במהלך המזמור "שיר המעלות ממעמקים" ניתן לראות שינויים בכינוי הגוף בפניה אל ה', המעידים על תהליך רוחני שעובר המשורר, מהתמקדות במצוקה אישית אל הסתכלות רחבה יותר על הקשר בין ה' לעם ישראל, ועל ייעודו של עם ישראל בעולם.

  14. חנייה ראשונה בסוכות

    הרב שמעון קליין

    התורה קושרת את הישיבה בסוכה אל הסוכות בהם הושיב ה' את בני ישראל בהוציאו אותם ממצרים: עיון בפסוקי התורה מראה שאין פסוקים המתארים ישיבה בסוכות במהלך נדודי המדבר. במאמר נסביר שהכוונה היא למקום החנייה הראשון, מיד לאחר היציאה ממצרים, שנקרא "סוכות". נבקש להבין במה חשיבותו של אירוע זה, שבעקבותיו נקבע חג.

  15. פרשת המלך – שיעור בדמוקרטיה

    הרב שמעון קליין

    תאריך פרסום: תשעח | | שעה ו- 4 דקות

    פרשת המלך פותחת בתהליך היסטורי ובו נקודת ציון: "ואמרת אשימה עלי מלך". בשלב מסוים בהיסטוריה עשוי העם למנות בעצמו את מנהיגיו. מה בין תיאור זה לבין המושג 'דמוקרטיה'? האם הניסוח 'ככל הגויים' מהווה פגם? מהו מקור סמכות המלך - האם הוא שליח העם או שלוחו של א-לוהים? מדוע שותק הכתוב מלהגדיר את תפקידיו? במה הוא שונה ממקבילו בעמים אחרים? שאלות אלו ונוספות, יעסיקו אותנו בלימודה של פרשיית המלך בספר דברים.

  16. כשנשים קמות ועושות מעשה - בשושלת בית דוד

    הרב שמעון קליין

    תאריך פרסום: תשעח | | שעה ו- 7 דקות

    ריטואל החוזר על עצמו בשושלת בית דוד: לוט מיואש ובנותיו קמות ועושות מעשה, תמר מחלצת בן מיהודה, רות מפתיעה את בועז בגורן, ובמדרש שפחת ישי מצילה את אדוניה מן החטא. הריטואל, מכיל במידה רבה את יסודות חייו של דוד מלך ישראל.

  17. גבולות בספר בראשית

    הרב שמעון קליין

    תגובת ה' להתנהגותם של אנשי דור המבול ודור הפלגה בה מעגלי חיים שלמים נידונים לפירוק ולשבירה היא למעשה אופן פעולה המתקיים לכל אורך ספר בראשית. פעולות פירוק אלו הן אלו המעמידות את אבני היסוד עליהם מושתת העולם. מבט זה מביא להבנה מעמיקה של הספר כולו כממשיך את פעולת הבריאה ומעמיד את העולם על מכונו.

  18. 'עד שנמלך באברהם'

    הרב שמעון קליין

    לפני רדתו לשפוט את סדום ה' לכאורה מבקש לשמוע את דעתו של אברהם, ואף מתחשב בטענותיו המתייחסות לדרכי הצדקה והמשפט לפני שמכריע את הדין. מכאן לומד המדרש את עניינה של תורה שבעל פה: קריאה אל החכמים שבכל דור לבטא גם את שיקול דעתם בתורה.

  19. לך-לך: משמעותה של ברכת אברהם

    הרב שמעון קליין

    כאשר נאמר לאברהם ללכת ולעזוב את ארצו מולדתו ובית אביו, הוא מצווה להתנתק מן המשפחתיות והסביבה האלילית, ולהעמיד תשתית אחרת - 'מרחב סטרילי' בו ניתן יהיה לבסס הכרה באל אחד ולהשרישה בעולם. ציווי זה והברכה שבאה אתו מביאים את אברהם למעמד של אב-רם, הצופה למרחוק ממקום גבוה ומכיל, ומונע ממערכת שיקולים רחבה יותר. מעמדו זה בא לידי ביטוי בעזיבתו של לוט, המתקשה לעמוד בדרישות הגבוהות.

  20. להתרפק על העבר

    הרב שמעון קליין

    מה מקומם של העבר והעתיד בחייו של האדם? מסע בפרשיית תולדות עשיו ובדברי חז"ל והתנגדותם לצדוקים, נותן מענה לייחס שבין השניים. בין תפיסת העבר שלא מאפשרת ללכת קדימה לתפיסה העבר כמעיין חי ומפכה, המניע את האדם ואת העולם אל העתיד ואל התקווה.

  21. הירידה למצרים - כעם וכמשפחה

    הרב שמעון קליין

    הפסוקים המתארים את ירידת יעקב למצרים מקפלים בתוכם את המתח בין שני תפקידיו של יעקב, כאבי המשפחה וכאבי האומה, המתבטא במתח בין שני שמותיו - יעקב וישראל.  התהליך בפסוקים אלו, המחבר את סיפורה האישי של משפחת יעקב לסיפור הווצרות העם, מהווה את הבסיס ליסוד העם במצרים, ובשל כך הוא מוזכר בשנית כפתיחה לספר שמות.

  22. ימים ושנים בחיי האבות

    הרב שמעון קליין

    דמויות רבות במקרא זוכות לסיכום מניין שנות חייהן, המעניין הוא שאין תיאור אחד דומה לחברו. הקשבה רגישה לתיאורים אלו מהווה שער אל הדמויות, אישיותם ודרכם הרוחנית. מאמר זה יתמקד בשלושת האבות - אברהם, יצחק ויעקב. 

  23. אהבה וחירות בגאולת מצרים

    הרב שמעון קליין

    בשליחותו של משה היו שתי פנים: פנייתו אל העם בשם אהבת ה' אליהם, בה הוא מבטיח לפקוד אותם מן הקושי והצרות; ופניה אל פרעה בשם עקרון החירות ובשם ההכרה בגדולת ה' ובייעוד עם ישראל. כאשר הפניה הראשונית אל העם נכזבת לכאורה בשל הכבדת העבודה על ידי פרעה, נשלח משה להציג לעם קצר הרוח גם את העקרון העליון של החירות העתידית. כך, במהלך ההתמודדות החינוכית מול פרעה יכירו גם הם בגדולת ה' וממילא בגדולתם.

  24. תולדות השמים והארץ

    הרב שמעון קליין

    התבוננות בפרשיית הבריאה, היא שער למושגי יסוד המהווים תשתית לתורה ולעולם. עיון בשני תיאורי הבריאה, חושף שתי נקודות מבט שונות, האחת של עולם הבריאה והשניה של עולם היצירה. במאמר נקשיב למשמעויות וההשלכות של שתי אלו, ונבקש להציע מהי מערכת היחסים המתקיימת בין שתיהן. 

  25. 'שור איבך' לעומת 'שור אחיך'

    הרב שמעון קליין

    בדיני אבידה ובדיני פריקה וטעינה, מציבה התורה סטנדרטים מוסריים לחברה גם כאשר היא איננה שלימה. היחס שבין הפרשיות בספר שמות לאלו שבדברים, מראה שגם סטנדרטים אלה משתנים ומתעצבים בהתאם לסיטואציה הקהילתית.

  26. ברשות בני חת

    הרב שמעון קליין

    אחיזת עם ישראל בארצו, האם תלויה היא בהסכמה של אומות העולם? הקשבה למשא ומתן בין אברהם לבני חת, ולדברי חכמים במדרש מוליכה אותנו לתשובתו הברורה של אברהם - אחיזה מתוך הסכמה.

  27. אברהם הוליד את יצחק

    הרב שמעון קליין

    היאך ניתן להמשיך את דרכו של אדם מקורי, פורץ וסולל דרכים חדשות? כזה היה אברהם, אש שיצא לדרך חדשה, התנתק מארץ, מולדת ומשפחה, יזם וחידש? אם ימשיך יצחק את תנועת הנפש של אביו, הרי שגם הוא עשוי להיות חדשן, ובפועל יתנתק מדרך אביו - ממש כפי שהתנתק אברהם מתרח אביו. אם יתמיד ללכת בדרכו, יגדל הפער בין השניים: בין דרך החידוש של האב, לבין דרך ההמשכיות של הבן, בין היצירתי לבין הקבוע.

  28. בפתחו של חומש ויקרא

    הרב שמעון קליין

    נזהה את מהותו של חומש ויקרא דרך פתיחתו - קריאת א-להים לאדם והכוונתו בעולם הקדושה העליון. לאורך החומש מצטווה משה בעניינים של רשות גבוה, שאינם יורדים למימוש מעשי של דיבור לעם.
    נראה כי בכך נבדל חומשנו מחומש דברים שעיקרו דברי משה לעם, ברובד המעשים החברתי-חינוכי.

  29. היכן הוא בית א-להים?

    הרב שמעון קליין

    אילו התבקש אדם להצביע על המקום הראוי לבנות בו בית א-להים/בית מקדש, על בסיס הסיפור המקראי בספר בראשית, דומה שהוא לא היה מהסס מלהצביע על העיר בית אל. מה טיבו של המקום - בספר בראשית? מדוע מחשבת יעקב עליו כמי שעשוי להיות 'בית א-להים' לא זכתה להתגשם?

  30. מיוסף ועד יהודה

    הרב שמעון קליין

    במאמר זה נבקש להעמיד שתי דמויות זו לצד זו - יוסף ויהודה. פער שלא ישוער קיים בין תגובותיהם השונות לסיפור המכירה. בניגוד למצופה, יהודה נכנס בעקבותיה לתהליך של התדרדרות ונסיגה, יוסף לעומתו - לתהליך של נסיקה. פער מנטאלי זה הוא 'קצה קרחון' לפער הגדול הקיים ביניהם. נערוך היכרות עומק עם דמותו של יוסף, ומנגד – עם דמותו של יהודה.

  31. יוסף מכל אחיו

    הרב שמעון קליין

    סיפור יוסף ואחיו הוא סיפור קשה בתולדות עמנו. בן נשלח על ידי אביו אל אחיו, והם קמים להורגו. לבסוף - מתפשרים על מכירה. איך ניתן להבין את התנהגות האחים? מהו חלקו של יוסף במה שאירע?

  32. מדוע דווקא ירושלים?

    הרב שמעון קליין

    תאריך פרסום: תשע"ז | |

    הצעד הראשון שדוד עושה לאחר איחוד הממלכה הוא ייסוד עיר בירה בירושלים. מה הביאו דווקא אליה? האם מסורת הייתה בידו? מתי בחר בה ה'? מה בין חברון לבין ירושלים?

     

  33. ולבני קהת לא נתן - בין הקדש למחנה ישראל

    הרב שמעון קליין

    קרבן הנשיאים - עגלות לנשיאת המשכן - מבטא את האישור הסופי של מחנה ישראל להשריית השכינה בתוכו. אך בחלוקת העגלות למשפחות השונות, משתקף המתח בין מרכזיות הקודש ה'נושא' את מחנה ישראל סביבו, לבין התפישה שמחנה ישראל הוא שמכיל ומאפשר את השתכנות המקדש.

  34. מבוא לחומש הפקודים

    הרב שמעון קליין

    בפתחו של חומש במדבר נזהה את העמדה הרוחנית בה הוא ניגש למהות המפגש בין האדם לא-להים. בין חומש ויקרא - המציב את א-להים מעל הכל וללא הגבלת זמן ומרחב, לבין חומש דברים - המציב את האדם במרכז המעשה ואת א-להים כמגיב ומלוה בלבד; עומד חומש במדבר ומבטא את המקום בו נושא א-להים את ראש העם ועוזר לו לגבש את זהותו העצמית כמיצגו עלי אדמות.

  35. 'מי יאכילנו בשר' - תאות היחיד אל מול היעוד הכללי

    הרב שמעון קליין

    דרך שתי התלונות הראשונות ביציאה למדבר מהר סיני, נוכל לזהות את המקור למתח במהלך הספר - הרף שהועמד לכלל העם בהכנסת המשכן למחנה, אינו מתאים להתעסקות בתאוות ובצרכים של יחידים. רק לאחר הכניסה לארץ, במימוש הרמות הגבוהות של היעוד, ניתן יהיה להוסיף ולהרחיב את הרוח דרך 'תאוה נפשך לאכול בשר'.

  36. פרשת ציצית - התרחשות במרחב

    הרב שמעון קליין

    עיון מילה במילה בפרשת ציצית, מעלה את ההתרחשות הפנימית והמהותית המבוטאת ברצף הפסוקים - מן היחס של האדם לה' אל מציאותו של הקודש בפשטותו של הבגד.

  37. פינחס - ערכים במבחן

    הרב שמעון קליין

    חטאו של העם בבעל פעור מעיד על חוסר בשלותו ועל תשתיתם הרעועה של הערכים המונחלים בספר במדבר. נראה את ההתמודדות עם מצב זה דרך האחריות על המנהיגים, העמדת הדין, והלקחים הנלמדים בציוויים שבאים לאחר מכן.

  38. בין פרשיות ערי המקלט

    הרב שמעון קליין

    שתי הפרשיות השונות של ערי המקלט - האחת בבמדבר והשניה בדברים - משקפות שתי עקרונות שונים של הציפייה הא-להית מהעם: הדרישה לקיום הצדק בארץ, ומצד שני האחריות האומתית לחיי חברה תקינים.

  39. ואהבת את ה' א-להיך - קריאה בפרשת שמע

    הרב שמעון קליין

    נקרא את פרשת שמע בקריאה זהירה ונזהה את התהליכים המהותיים העוברים בה. בין ההגדרה הראשונית של א-להים אחד של כל ישראל, לבין הציווי ליחס עצמאי אישי של אהבה אצל כל אחד.

  40. מכירת יוסף - גירסת האחים

    הרב שמעון קליין

    תאריך פרסום: תשע"ז | |

    בשיעור נתמקד בנקודת מבטם של אחי יוסף, נקרא את הפסוקים בהקשבה וננסה להבין מה הניע את יוסף? מה עובר על האחים? מה חלקו של יעקב בסיפור? בחלק השני של השיעור נסתכל על התמונה הגדולה, על מה שמתרחש בבית יעקב ועל שני הכוחות שמתרחשים מתחת לפני השטח- יוסף מצד אחד ויהודה מצד שני.

  41. שלוש עמדות תצפית להדחת שאול

    הרב שמעון קליין

    תאריך פרסום: תשע"ב | |

    סיפור הדחת שאול מסופר מנקודת מבטו של שמואל. בשיעור ננסה לראות מהי נקודת מבטו של שאול. האם שאול הוא מלך חזק או חלש? כיצד ה' רואה את שאול וכיצד שמואל רואה אותו? מה מבטאים דברי ה' " ניחמתי כי המלכתי את שאול" ? 

  42. ולא דמיין אלימלך שנערה מואביה תגשים את חלומו

    הרב שמעון קליין

    תאריך פרסום: תשעט | | שעה ו- 6 דקות

    סיפור המגילה נפתח במילים - 'ויהי בימי שפוט השופטים', המצביעות על ממלכה שאיננה ועל היחיד הניצב במרכז. הוויה זו הייתה בלתי אפשרית לאיש ושמו אלימלך, והוא קם ועשה מעשה. הסיפור מסתיים במילים "וְיִשַׁי הוֹלִיד אֶת דָּוִד" ומצייר דמות אופק - דוד מלך ישראל. ובתווך - שתי נשים צועדות קדימה, ומחוללות את השינוי, מעולם של 'איש הישר בעיניו יעשה', לעולם שבו מחויבות, מעולם ישן לעולם חדש.

  43. מות עוזה, שחוק דוד ועקרות מיכל

    הרב שמעון קליין

    תאריך פרסום: תשעט | | שעה ו- 7 דקות

    בשיעור נעיין בפרשיית העלאת הארון לירושלים בשמואל ובדברי הימים ובבקשתו של דוד לבנות את המקדש. נענה על השאלות העולות בפסוקים, ביניהן: מדוע נענש עוזא? מה הבעייתיות בנשיאה בעגלה ולא בכתף? מדוע דוד אינו בונה את המקדש? מדוע כרכר דוד לפני ארון ה' ומדוע צחקה מיכל? מתוך העיון, נעמוד על מקומו של המקדש במפגש בין שמיים לארץ ועל דמותו של דוד.

     

  44. מבוא למגילת רות

    הרב שמעון קליין

  45. ותקראנה לו השכנות בשם

    הרב שמעון קליין

    מהי משמעות קריאת השם של הילד בידי השכנות, ולא בידי אמו, אביו או נעמי? ומדוע יש פער של שלושה פסוקים בין תיאור לידת הילד ובין קריאת שמו?

    מתוך הספר "מגילת נאמנים" בהוצאת קרית הישיבה בית אל. לרכישת הספר לחץ כאן.

  46. מבוא לספר יונה

    נביא בלבב ימים

    הרב שמעון קליין

    בטרם לומדים את ספר יונה יש ללמוד את ההקשר ההיסטורי שלו: הנביא יונה מופיע גם בספר מלכים ב' פרק י"ד ושם הוא מנבא על דעיכתה של ממלכת ארם, ובספר יונה נשלח הנביא להחזיר בתשובה את תושבי נינווה ובכך לאפשר את עלייתה של המעצמה הבאה - אשור. מבט היסטורי זה יכול לסייע לנו להבין את סירוב יונה לשליחותו אך עלינו ללמוד מדוע מתעלם הספר מההקשר ההיסטורי. בנוסף יש ללמוד את מבנה הספר והמשמעות המקופלת בו.

  47. יונה פרק א' - איך אפשר לברוח מהקב"ה?

    נביא בלבב ימים

    הרב שמעון קליין

    יונה הנביא מקבל שליחות שאינו מעוניין לבצע אז הוא מחליט לברוח מלפני ה' אל העיר תרשיש. עיון מדוקדק בפסוקים מעלה את הלך המחשבה של הנביא ומגלה מה חשב לעצמו יונה כשניסה לעשות את הבלתי אפשרי. באיזה אופן הבריחה הפיזית של יונה ממקום אחד לאחר מבטאת את הבריחה הרוחנית שלו מהקב"ה?
     

  48. יונה פרק ב' - התהליך שהביא את יונה להיעתר לשליחותו

    נביא בלבב ימים

    הרב שמעון קליין

    יונה הנביא מקבל שני ציווים מהקב"ה- הראשון בפרק א' והשני בפרק ג'. יונה מסרב לציווי הראשון ונענה לשני, בתווך נמצא פרק ב' שהביא את יונה לשנות את דעתו.

    על ידי עיון בפסוקי פרק ב'- תפילת יונה ובעזרת מדרש חז"ל, נחשוף את הסיבות למהפך שעובר יונה.

  49. יונה פרק ג' - עיון בתשובת אנשי נינוה

    נביא בלבב ימים

    הרב שמעון קליין

    בפרק ג' בספר יונה מתוארת חזרתם בתשובה של אנשי נינוה. 

    במאמר זה נעיין בדרכי התשובה של אנשי העיר ונלמד על תפקידם של בעלי החיים ושל מלך נינווה בתהליך התשובה. ניעזר בתלמוד הבבלי ובירושלמי על מנת לשפוט את כנות תשובתם של אנשי נינוה.

  50. יונה פרק ד' - הקולות הסותרים בנפשו של יונה

    נביא בלבב הימים

    הרב שמעון קליין

    פרק ד' בספר יונה מאפשר הצצה אל נבכי נפשו של הנביא. בעזרת עיון בדבריו של יונה ובתגובותיו לדברי ה' נגלה כי בקרבו של יונה קיימים שני קולות: קול אחד חפץ בחיים ומושתת על מידת הרחמים ועל אמונה בתשובה וקול אחר שחפץ במוות, שחורה לו על הקלות שבתשובה ושנאחז במידת האמת והדין.
    איזה קול מתבטא בדבריו של יונה ואיזה בשתיקתו?

  51. ספר יונה - שתי נקודות מבט

    נביא בלבב הימים

    הרב שמעון קליין

    העימות בין יונה הנביא ואלוהים מעלה שתי נקודות מבט על העולם- האם כל מטרת החיים בעולם היא לממש ערכים נשגבים, או שהערכים הם רק אמצעי שמשרת את החיים עצמם.
    נראה איך העימות הזה בא לידי ביטוי במקומות רבים במקרא, בהלכה ובחינוך, ונמצא את המשותף ליונה, ולנביאים אליהו ואלישע.

  52. הקודש מבוסס על החול

    הרב שמעון קליין | 42 דקות

    ה' רומז לדוד כי קודם כל יש צורך לבסס את המערכת השלטונית והממלכתית ורק לאחר מכן לכונן את הקודש ולהביא את ארון ה'.

  53. בודדה במערכה – חנה מול כולם

    הרב שמעון קליין

    תאריך פרסום: תשע"ו | | שעה ו- 5 דקות

    חנה עקרה, רוצה ללדת בן, ובאופן מפתיע, כל הסובבים אותה עומדים בדרכה. פנינה מכעיסה, אלקנה אינו מבין, עלי חושבה לשיכורה וא-לוהים סוגר את רחמה. בפתחה של תקופה חדשה, עולם שלם אומר 'לא' לאישה המבקשת להביא חיים חדשים לעולם וזה בדיוק מה שמוביל את חנה לקום ולעשות מעשה כדי להוביל לשינוי. בשיעור נתבונן דרך מדרשי חז"ל וניתוח ספרותי על המשמעות של פתיחת ספר שמואל עם אותו סיפור שבו חנה בודדה במערכה מול כולם.