בעיני אחאב, טוב ורע אלו מושגים של מה שמתאים לו. אולם הנביא מיכיהו לא מבקש לבשר לו רעה או טובה, אלא רק את דבר ה' אשר שמע.

 

"וַיֹּאמֶר יְהוֹשָׁפָט הַאֵין פֹּה נָבִיא לַה' עוֹד וְנִדְרְשָׁה מֵאֹתוֹ׃ וַיֹּאמֶר מֶלֶךְ יִשְׂרָאֵל אֶל יְהוֹשָׁפָט עוֹד אִישׁ אֶחָד לִדְרוֹשׁ אֶת ה' מֵאֹתוֹ וַאֲנִי שְׂנֵאתִיהוּ כִּי אֵינֶנּוּ מִתְנַבֵּא עָלַי לְטוֹבָה כִּי כָל יָמָיו לְרָעָה הוּא מִיכָיְהוּ בֶן־יִמְלָא... וְהַמַּלְאָךְ אֲשֶׁר הָלַךְ לִקְרֹא לְמִיכָיְהוּ דִּבֶּר אֵלָיו לֵאמֹר הִנֵּה דִּבְרֵי הַנְּבִאִים פֶּה אֶחָד טוֹב אֶל הַמֶּלֶךְ וִיהִי נָא דְבָרְךָ כְּאַחַד מֵהֶם וְדִבַּרְתָּ טּוֹב׃ וַיֹּאמֶר מִיכָיְהוּ חַי ה' כִּי אֶת אֲשֶׁר יֹאמַר אֱלֹהַי אֹתוֹ אֲדַבֵּר" (דברי הימים ב י"ח וכן במלכים א כ"ב).

הנביא, שופרו של אלוקים עלי אדמות, מבקש להשמיע את דברו בעולם. לא אל עצים ואבנים עליו להתנבא כי אם אל בני-האדם, אל אלה אשר צריכים לשמוע את דבר האלוקים, ליישם דבריו וליישר אורחותיהם. בשל כך, האתגר והאחריות אשר נושא הנביא בחיקו גדולים מאוד.

היטיב לתאר זאת הרמב"ם בהלכותיו: "נביא שעבר על דברי עצמו והכובש נבואתו - חייב מיתה" (הלכות יסודי התורה ט, ג).

הנביא אינו יכול לעצור בעד נבואתו, אסור לו להימנע מלומר את דבר ה' לבריות. הוא גם אינו יכול לעבור על דברי עצמו שהרי האמת הפנימית שלו מבקשת להתפרץ החוצה בקול רעש גדול. אין לו לנביא אלא דבר ה' אשר התנבא. לו הוא מחוייב, בין אם חפצים הבריות לקבל את הדברים ובין אם לאו.

בפרקנו אנו עדים למציאות בה מלך ישראל מבקש מהנביא מיכיהו לנבא כשאר הנביאים, לומר את אשר אנו מעדיפים לשמוע ולא להיפך. אך הנביא מיכיהו לא יכול לעשות שקר בנפשו והוא אומר בדיוק את אשר ציווהו אלוקיו.

במבט ראשון, אם נבקש לבחון את הדברים, נגלה כי פעמים רבות גם אנו מבקשים למצוא את הנביא אשר יאמר את מה שאנו חפצים לשמוע, לא את אשר עלינו באמת לשמוע.

מלך ישראל אומר ליהושפט כי יש נביא אחד שמנבא עליו כל הזמן רעה, גם השליח אשר הולך לקרוא למיכיהו הנביא מבקש ממנו לדבר "טוב" כשאר הנביאים. ההנגדה כאן בין טוב לרע מודגשת מאוד, ולא בכדי.

בעיני מלך ישראל, טוב ורע אלו מושגים של מה שנכון לי, הדרך בה אני בוחר לראות את המציאות, היא ולא אחרת. אולם מיכיהו כל-העת לא מבקש לבשר לו רעה או טובה, אלא רק את דבר ה' אשר שמע.

כאן אולי טמונה נקודה מהותית יותר אותה מבקש מיכיהו הנביא לומר למלך ישראל:
אלוקים לא פועל להרע לך, זו רק הפרשנות שלך לדברים. בידך לבחור לקיים דברו ולהרבות בעולם טוב ואור, בידך לפעול גם אחרת מכך שכן - "מִפִּי עֶלְיוֹן לֹא תֵצֵא הָרָעוֹת וְהַטּוֹב" (איכה ג', לח).

"רְאֵה נָתַתִּי לְפָנֶיךָ הַיּוֹם אֶת הַחַיִּים וְאֶת הַטּוֹב וְאֶת הַמָּוֶת וְאֶת הָרָע... וּבָחַרְתָּ בַּחַיִּים" (דברים ל', טו-יט).

באדיבות אתר 929