מה טיבו של משתה בלשאצר? נראה שלא מדובר במשתה של הוללות בלבד אלא במסיבת ניצחון. ניצחון לכאורה על נבואתו של ירמיהו.

 

בפרקנו מתואר המשתה של בלשאצר. ניתן לראות במשתה ביטוי לחטא ההוללות בלבד. אך הגמרא במגילה (י"א, ע"ב) ראתה בו מסיבת ניצחון; ניצחון לכאורה על נבואתו של ירמיהו, שחזה את קִצה של בבל כעבור שבעים שנות מלכותה על העולם, וכביכול נתבדה:

"מאי היא [חשבונו של בלשצר]? דכתיב: 'כי לפי מלאת לבבל שבעים שנה אפקוד אתכם' (ירמיהו כ"ט, י), וכתיב: 'למלאות לחרבות ירושלם שבעים שנה' (דניאל ט, ב). חשוב ארבעין וחמש דנבוכדנאצר ועשרים ותלת דאויל מרודך ותרתי דידיה הא שבעים... אמר: השתא ודאי תו לא מיפרקי; אפיק מאני דבי מקדשא ואשתמש בהו" (תרגום: "חישב ארבעים וחמש של נבוכדנאצר, עשרים ושלוש של אויל מרודך ושתים שלו, הרי שבעים. אמר: עכשיו ודאי שוב לא ייגאלו; אוציא את כלי בית המקדש ואשתמש בהם").

קשה לצפות שהנבואה תתגשם בדיוק של ימים בודדים. מדוע לא חשש בלשאצר שחורבנה של בבל יבוא כעבור ימים מספר לאחר עבור שבעים שנה? ניתן לשער, שנבואת ירמיהו אכן נראתה כעומדת להתקיים, במלחמה שנערכה אז בין צבאותיו של בלשאצר לבין צבאות פרס ומדי. אך מה שקרה היה ההפך הגמור. צבאותיו של בלשאצר גברו על צבאות פרס ומדי וחיזקו את הממלכה הבבלית. לבלשאצר הייתה הזדמנות לשים ללעג ולקלס את תקוותיו של העם היהודי לנפילתה של בבל, ולגאולת ישראל שתבוא בעקבותיה. בעקבות ניצחונו ערך את המשתה, הוציא את כלי בית ה' וביזה אותם במשתהו, כדי לבטא בכך את ניצחונו הרוחני על הנבואה, ולהוכיח שאינו ירא מפניה.

התקיים בבלשאצר המקרא "לִפְנֵי שֶׁבֶר גָּאוֹן וְלִפְנֵי כִשָּׁלוֹן גֹּבַהּ רוּחַ" (משלי ט"ז, יח), ובו בלילה חל המהפך: בלשאצר נרצח, ומלכי פרס ומדי השתלטו על בבל.

בשכרותו ובתבוסתו של בלשאצר יש כדי להזכיר את שאירע לבן הדד מלך ארם בתבוסתו לפני צבאו הדל של אחאב, בעת שהיה שיכור בסוכות, הוא והמלכים אשר איתו. בבזותו את כלי בית ה' כדי לקרוא תיגר על ה' אחרי ניצחונו, יש כדי להזכיר את מה שעשה מישע מלך מואב אחרי ניצחונו על שבטי ישראל שבמזרח הירדן (מלחמה שנרמזה במלכים ב א', א):

"...ואהרג כלה שבעת אלפנ גברנ... ואקח משם את כלי בית י-ה-ו-ה ואסחב הם לפני כמש..". (= ואהרוג את כולה. שבעת אלפים גברים... ואקח משם את כלי בית ה' ואסחבם לפני כמוש).

חילול השם הנורא היה שאת ניצחונו ביטא מישע בביזוי כלי בית ה' ובסחיבתם לפני שיקוצו, כמוש.

נערך ע"י צוות אתר התנ"ך, מתוך הספר 'דניאל - גלות והתגלות', בהוצאת תבונות