חז"ל דורשים כי ישראל נתחייבו כלייה על שום שהשתתפו בסעודתו של אחשוורוש. מה היה החטא במשתה שהיה כה חמור עד כדי התחייבות בכלייה?

 

המשתה שערך אחשוורוש נועד להראות לכולם את גדולתה של ממלכתו ואת עוצמת שלטונו. במשתה הוא מבסס את מעמדו כשליט העולם ומתפאר באימפריה הגדולה שלו. היהודים המשתתפים במשתה לוקחים חלק פעיל בחגיגות לכבוד אחשוורוש וממלכתו. נוכחותם במשתה מעידה על כך שהם רואים בעין יפה את מלכותו של אחשוורוש, וממחישה את השתקעותם בגלות ובתרבות הפרסית. כמי שנמצאים בגלות הם אמורים להצטער על השלטון הזר השולט בהם, על הגלות ועל רמיסת כבודה של מלכות ה'. אך בפועל לא רק שהם אינם מצטערים, הם אף שמחים במצבם וחוגגים עם הגויים ששולטים בהם.

הזדהותם של היהודים עם האימפריה הפרסית ואדישותם למול ביזוי כבוד ה' מובלטות בכתוב בתיאור המשתה. הכתוב מקשר בתיאורו בין המשתה לבית המקדש ובכך מדגיש שהבחירה במשתה באה במקום המחוייבות למקדש ולה'. הקישור למקדש נעשה באמצעות ציון שמות הבדים שהשתמשו בהם לפאר את הארמון שמרמזים לחומרים שהשתמשו בהם במקדש, ובאמצעות השימוש בביטוי "וכלים מכלים שונים" (ז) עליו אמרו חז"ל שהוא מרמז לשימוש שנעשה בכלי המקדש במהלך המשתה. קישור זה מעצים את הבעייתיות שבהשתתפותם של היהודים במשתה, ומדגיש שבבחירתם לקחת חלק במשתה הם בעצם בוחרים גם להפנות גב לזהותם היהודית ולשאיפה לחזור לארץ, להקים מחדש את המקדש ולראות שוב בתפארת מלכות ה'.

סוכם ונערך ע"י צוות אתר התנ"ך מתוך שיעור באתר קש"ת של ישיבת הר עציון

לשמיעת השיעור המלא