דפי קהילות לומדות - יהושע

<< דברים ^ שופטים >>

 

דמותו של יהושע

יהושע א'

לפי העולה מהופעותיו של יהושע בתורה מתברר שהוא איננו בעל כישורי הנהגה טבעיים, אלא "משרת משה", ודווקא הוא נבחר להוביל את עם ישראל בשעה מאתגרת של כניסה לארץ, כיבוש והתנחלות. גדולתו של יהושע היא דווקא ביכולתו להמשיך את דרכו של משה רבנו, מבחינה רוחנית ומעשית.

 

כיבוש יריחו ומלחמות העי

יהושע ו' - ח'

בשיעור נשווה בין כיבוש יריחו וכיבוש העי. נראה שכיבוש יריחו מוצג כמלחמה נסית שבה ה' הוא הלוחם הראשי עבור עם ישראל. לעומתה, במלחמת העי הראשונה הכתוב כלל לא מזכיר את ה', והמלחמה מתוארת בלי שום התערבות של ה' – ולכן יש בה כישלון. שני צדדים דיכוטומיים אלה נפגשים במלחמת העי השנייה: מלחמה המבוססת על תכסיס מלחמתי (מארב) ובמקביל השגחת ה' במלחמה ושילוב נס מאת ה'. 

 

שלום לגבעונים

יהושע ט'-י"ג

ספר יהושע מציג את המורכבות ביחס אל עמי הארץ דרך סיפורם של הגבעונים. למרות שהתורה מצווה לאפשר לאויבי ישראל להכנע בדרכי שלום, הסיפור מתאר כיצד הגבעונים נאלצו להתחפש לאנשים מארץ רחוקה כדי לזכות בברית עם ישראל, ובני ישראל היו מוכנים לעשות שלום דווקא עם ערים רחוקות בלבד.

 

אתגרי ההתנחלות

יהושע י"ד-י"ח

כיבוש ערי כנען דורש שיתוף פעולה ומאמץ מתמשך. מעשיו של יהושע כמנהיג לאומי יכלו להביא את העם רק עד כדי כיבוש והכנעה של ההתנגדות הפוליטית הלאומית של הכנענים, אבל מימוש הכיבוש על ידי הורשה והתנחלות דורש את שיתוף הפעולה המלא של כל אחד מן השבטים ומאנשי העם.

 

סיום ספר יהושע

יהושע כ"ג - כ"ד

ספר יהושע מציג תמונת מצב כללית אידילית, לפיה מתקיימת הברית בין ה' לישראל: העם עובד את ה', וה' עוזר להם לנחול את הארץ. גם הקשיים המוצגים בספר זה באים לידי פתרון. ספר יהושע משלים את המהלך ההיסטורי הרוחני הגדול של הגעת עם ישראל לארץ ישראל וכריתת ברית עם ה'.