דפי קהילות לומדות- שופטים

<<יהושוע ^ שמואל א>>

 

פתיחת ספר שופטים

שופטים א'

בשיעור נבחן את הסיבות שהובילו לשפל הגדול של תקופת השופטים. נראה שכדי שעם יתקדם ויצליח צריך ריכוזיות: מנהיגות ריכוזית, עם מאוחד ומלוכד ואידיאל משותף לדרך. לולא אלו, העם ימצא עצמו מדרדר, בדיוק כפי שקורה בספר שופטים.

 

מנהיגות גדעון

שופטים ו' - ח'

בשיעור זה עיינו בדמותו של גדעון כמנהיג. ראינו כי בתחילה הוא מתאפיין בחוסר ביטחון, אך במהלך הסיפור הולך וגובר הביטחון שלו בה' ובעצמו, עד שהוא מצליח להוביל את העם במלחמה ולנצח בה. גדעון הופך למנהיג מוצלח עד כדי כך שהעם מעוניין שהוא יהיה המלך. בסיפור זה מתחילה לעלות שאלת המלוכה בישראל.

 

דמותו של שמשון

שופטים י"ג - ט"ז

בעקבות חוסר תשומת לב, אבדה בשורת היעוד הלאומית של שמשון, ובעקבות זאת תפישתו את כוחו ומעשיו נשארה במישור הפרטי האישי. האופן בו מחמיץ שמשון את יעודו ואת חובתו בחייו מהווה מעין משל לעם ישראל בתקופת השופטים, ששוכח את חובתו לה' ולאומה, ופועל מתוך אינטרסים אישיים לרווחתו ולנוחותו. 

 

סיום ספר שופטים

שופטים י"ז - כ"א

ספר שופטים מסתיים בסיפור פסל מיכה ובסיפור פילגש בגבעה. נעיין בסיפורים אלו. נראה שהם מדגישים את חסרון ההנהגה, המתבטא בכמה תחומים: בתחום הרוחני - חסרון הנהגה דתית ברורה, בתחום הלאומי - חסרון בניהול מדיניות חוץ ובטחון ובתחום המוסרי/חברתי - חסרון מערכת משפטית. המסר של סיום ספר שופטים הוא שחסרון ההנהגה מורגש מאד ומגיע עד כדי קיצוניות.