דפי קהילות לומדות - דברים

<< במדבר ^ יהושע>>

 

מבוא לספר דברים

דברים א'

ספר דברים מורכב מנאומים של משה, לקראת פרידתו מהעם, שמטרתם לחזק את הברית בין ה' לעם ישראל. יש הבדלים רבים בין ספר דברים לבין שאר חומשי התורה. אפשר לומר בזהירות שהרבה מהשינויים בספר דברים נובעים מההקשר: ספר דברים נאמר לעם רגע לפני הכניסה לארץ, ומדריך את העם לקראת החיים בארץ ישראל.

 

שמירת המצוות בארץ

דברים ח' - י"ב

בהקדמה רעיונית לקראת נאום המצוות, משה מביא שתי התרחשויות מתקופת המדבר: א. עזרת ה' לישראל במסעם במדבר; ב. חטאי ישראל במדבר; מהתרחשויות אלה ילמד העם שהוא תלוי בחסדו של ה', ולכן יש לו מחויבות כלפי ה': עליו לשמור את מצוותיו, ובזכות קיום המצוות הוא יוכל לרשת את הארץ ולשבת בה. 

 

המקום אשר יבחר ה'

דברים י"ב, ה'; דברים י"ד, כ"ג; דברים ט"ו, כ'; דברים ט"ז, ב'

הדף עוסק בשתי נקודות עקרוניות: הנקודה הראשונה היא אופי הבחירה בעיר שה' ישכון בה. התורה לא מזכירה את ירושלים, וכפי שגם עולה מהמשך ההיסטוריה, הבחירה בה תהיה משולבת של ה' ושל העם. הנקודה השנייה היא מדוע יש צורך לייחד את עבודת ה' במקום אחד? נציע אפשרויות שונות.

 

ערי מקלט ו'בערת הרע מקרבך'

דברים י"ט, א' - י"ג

הדף עוסק בפרשיית ערי מקלט. נראה את ההבדל בין במדבר לדברים בנוגע לתפקיד עיר המקלט. ספר דברים מתרכז בעניין המהותי-מוסרי: אסור שיישפך דם נקי, ולכן חיוני להגן על מי שרצח בשגגה מפני גאולת דם. בנוסף נעסוק בסוגיית "ובערת הרע מקרבך". 

 

עמלק - חוסר מוסריות

דברים כ"ה, י"ז; שמות י"ז, ח' - ט"ז; שמואל א ל'

נבחן מלחמות בין ישראל לעמלק בתנ"ך, ונראה כי התנהלותו של עמלק היתה לא מוסרית: עמלק לא נלחמו כצבא מול צבא אלא זינבו בנחשלים, שבו שבי ובזזו שלל. חוסר המוסריות שלהם עומד בניגוד חריף לדרישה המוסרית הגבוהה הנתבעת מעם ישראל. המאבק בין עם ישראל לעמלק הוא מאבק על המוסריות.

 

סיום ספר דברים

דברים כ"ז - ל"ג

סיום ספר דברים כולל בעיקר אזהרות וחששות מפני העתיד הקרוב, בו משה לא ילווה את העם. האזהרות הרבות, לצד מצוות זיכרון הברית ואפשרות השיבה אל ה' מחזקות את הברית. שתי אפשרויות עומדות בפני עם ישראל עם כניסתם לארץ: עזיבת ה' והפרת הברית, אשר תגרור בעקבותיה קללות וצרות רבות; או שמירת הברית וקיום המצוות, אשר תגרור בעקבותיה שפע טוב מאת ה'. הבחירה בידיהם של ישראל, וה' מקווה ומצפה שיבחרו נכון: "ובחרת בחיים".