תקציר בראשית פרק כ"ו

תקציר בראשית פרק כ"ו

הליכת יצחק לגרר והברכה (א-ו)

כמו אצל אברהם, גם בימי יצחק יש רעב בארץ ויצחק הולך לגרר. ה' נגלה אל יצחק ודורש ממנו לא לרדת למצרים אלא להישאר בארץ (האם התכוון יצחק להמשיך למצרים לאחר העצירה בגרר?). ה' מברך את יצחק בברכת אברהם: ברכת הזרע והארץ.

סיפור אחותי את (ו-יא)

בפעם השלישית אנחנו נתקלים בסיפור "אחותי את". הפעם אבימלך לא לוקח את האישה, והיא כלל לא בסכנה. אבימלך מבין שלא מדובר באחות יצחק כאשר הוא רואה את יצחק "מְצַחֵק אֵת רִבְקָה אִשְׁתּוֹ" (ח). אבימלך מוכיח את יצחק והפעם אבימלך מוציא צו: "הַנֹּגֵעַ בָּאִישׁ הַזֶּה וּבְאִשְׁתּוֹ מוֹת יוּמָת" (יא)

סצנת הבארות (יב-כג)

ה' מברך את יצחק ובעקבות זאת הוא מתעשר והפלשתים מקנאים בו. המצב מגיע להחמרה עד שאבימלך מבקש מיצחק לעזוב את גרר "כִּי-עָצַמְתָּ מִמֶּנּוּ מְאֹד" (טז). יצחק מתיישב בנחל גרר. הוא חופר את הבארות שחפר אברהם וסתמו אותן הפלשתים וקורא להן שמות כשמות שקרא להן אברהם. לאחר שני ריבים על בארות שבהן נמצאו "מַיִם חַיִּים" (יט) על הבאר השלישית רועי גרר ורועי יצחק לא רבים: "וַיִּקְרָא שְׁמָהּ רְחֹבוֹת וַיֹּאמֶר כִּי-עַתָּה הִרְחִיב יְהוָה לָנוּ וּפָרִינוּ בָאָרֶץ" (כא). מנחל גרר ממשיך יצחק לבאר שבע.

באר שבע (כד-לג)

ה' נגלה אל יצחק בלילה (בבאר שבע? בדרך?) ואומר לו "אַל-תִּירָא כִּי-אִתְּךָ אָנֹכִי" (כד) (ממה יצחק מפחד?). לאחר ההתגלות יצחק בונה מזבח ואף כורה באר. באופן מפתיע אבימלך עם שר צבאו, פיכול, מגיעים אל יצחק. יצחק מנסה להבין מדוע הם באו: "מַדּוּעַ בָּאתֶם אֵלָי וְאַתֶּם שְׂנֵאתֶם אֹתִי וַתְּשַׁלְּחוּנִי מֵאִתְּכֶם" (כז). מסתבר שאבימלך מעוניין בקשר עם יצחק ולכרות עמו ברית "כִּי-הָיָה ה' עִמָּךְ"(כח). אבימלך ויצחק כורתים ברית, ונפרדים לשלום. הפסקה מסתיימת במציאת באר נוספת, ומובא כאן מדרש שם נוסף על באר שבע, על שם הבאר שבעה.

נישואי עשו (לד-לה)

שני הפסוקים החותמים את הפרק מתייחסים לנישואי עשו עם נשים חיתיות. נישואיו עם נוכריות לא מוצאת חן בעיני יצחק ורבקה "וַתִּהְיֶיןָ מֹרַת רוּחַ לְיִצְחָק וּלְרִבְקָה" (לה).

Volver al capítulo