סיפור גורן ארנן בדברי הימים אינו סיפור הסוגר את הספר, כבספר שמואל, אלא סיפור הפותח את ההכנות לבניית המקדש בפרקים הבאים. מדוע חטאו של דוד במפקד מוביל להכנות לבניית המקדש?

 

בניית המזבח בגורן ארנן מחוללת תפנית משמעותית ביחס לבניית המקדש על ידי דוד.

 דוד, שמתחילת מלכותו דרש את ה' - העלה את הארון ורצה לבנות את בית המקדש, נאלץ להפסיק זאת לאחר נבואת נתן הנביא (פרק י"ז).

בעקבות זאת, הוא מתפנה להלחם בכל אויביו מסביב (פרקים י"ח-י"ט), ולא היינו אמורים לפגוש עוד עיסוק במקדש בימי דוד.

אולם, סיפור המפקד משנה את התמונה. דוד מצטווה להקים מזבח בגורן ולהקריב קרבנות כדי להפסיק את המגפה. דוד מקיים את הציווי וה' עונה אותו "בָאֵשׁ מִן הַשָּׁמַיִם עַל מִזְבַּח הָעֹלָה" (כו). זהו ביטוי מובהק של השראת שכינה. הדבר בולט על רקע העובדה שהמשכן ומזבח העולה שמשה בנה נמצאים באותה עת בגבעון. דוד אינו יכול ללכת לגבעון לדרוש אלוקים במשכן בגלל חרב האלוקים שמונעת ממנו ללכ, ובמקביל דוד רואה את מענה ה' באש מן השמיים בגורן ארנן.  בזכות המענה מן השמיים והחרב דוד מבין שגורן ארנן הוא מקום המקדש ושעליו להתחיל להתכונן לבניה.

ואכן, מיד בפרק הבא מתחילות ההכנות והן נמשכות עד סוף הספר. (פרקים כ"ב-כ"ט).

המסקנה המתבקשת מדברינו היא שדוד מקבל גושפנקא להכין את בניית המקדש בזכות המפקד!

 מדוע? האם יתכן שדוד מקבל פרס על חטאו?

נראה שיש שתי אפשרויות להבנת התפנית בעלילה.

אפשרות אחת היא להניח שמדובר בביקורת על דוד : תוכחה על חטא המפקד. דוד סופר את אנשיו, לשם התפארות בצבאו הענק. דוד סיים את מלחמותיו ואין אף סיבה מעשית לספירת העם. זו גאווה גרידא. ה' אומר לו - אל תפקוד את העם, במקום זה תעסוק בדברים החשובים - תכין את הדברים הנדרשים למקדש. אמנם אתה לא תבנה את המקדש אך עדיין אתה יכול להכין את המצע לבנייתו ולעבודתו.

אפשרות נוספת היא להבין שיש כאן מעין כתב פיטורין לדוד. אמנם דוד עדיין נותר מלך בפועל אך כביכול המלוכה עברה שלמה. ההכנות לבניית המקדש, הן, בעצם, תחילת הבנייה, שמתרחשת בימי שלמה. לפי אפשרות זו סביר להניח ששלמה כבר נמשח אך דוד עדיין מכהן כמלך בפועל והוא מתחיל להכין את הבנייה תחת חסות שלמה. החטא של דוד בישר על סיום מלכותו. העברת המלכות לשלמה מאפשרת להתחיל את בניית המקדש.
 

סוכם ע"י צוות אתר התנ"ך
לשמיעת השיעור המלא באדיבות VBM בית המדרש הוירטואלי של ישיבת הר עציון