באיזה דבש נתברכה ארץ ישראל - בדבש תמרים או בדבש דבורים? על פי ממצאים ארכאולוגיים מסתבר ששניהם היו קיימים בארץ בתקופת המקרא, זאת בניגוד לחלק מהדעות.

 

הדבש מוזכר בתנ"ך פעמים רבות ובין השאר גם כחלק משבחה של ארץ ישראל: "כִּי־אֲבִיאֶנּוּ אֶל־הָאֲדָמָה אֲשֶׁר־נִשְׁבַּעְתִּי לַאֲבֹתָיו זָבַת חָלָב וּדְבַשׁ" (ל"א, כ)

על איזה דבש מדובר? דבש תמרים או דבש דבורים?

בפסוקים שבהם מופיע דבש כחלק משבעת המינים מוסכם על חז"ל והפרשנים כי מוצא הדבש המדובר הוא מן הצומח. ייתכן כי ברור לפרשנים שבשבעת המינים אין הכוונה לדבש דבורים שכן כל שאר המינים בפסוק הם מן הצומח, ועל כן סביר להניח שגם הדבש המוזכר בפסוק הוא מן הצומח.
בפסוק "זבת חלב ודבש" לא ברור אם מדובר בדבש תמרים או בדבש דבורים. יש לציין כי גם דבש הדבורים המוזכר במפורש במקרא נוצר מנחילי דבורי בר, ואילו דבש מנחילים 'מבויתים' אינו מתואר במקרא כלל. על בסיס הנחה זו מסיק נגה הראובני שבמקרא אין ידיעות על גידול דבורים כענף חקלאי, וכנראה שאמנות זו התפתחה רק לאחר מכן ונזכרת בהלכות חז"ל.
על דבריו של נגה הראובני יש להעיר שתי הערות. ראשית, אמנם אין בידינו מקורות העוסקים בייצור מכוון של דבש בארץ ישראל, אך מאידך גיסא מלאכה זו הייתה ידועה ומוכרת באותה תקופה וקיימים מקורות ברורים לייצור מכוון של דבש במצרים, באזור צפון הפרת (מסופוטמיה) ובממלכת החיתים. שנית, בשנים האחרונות חלה מהפכה בידיעותינו ביחס לגידול דבורים בארץ ישראל וייתכן שכיום יש להגיע למסקנות שונות מהמתואר.
בחפירות שנעשו בתל רחוב, יישוב גדול מתקופת המקרא המצוי בעמק בית שאן, התגלתה מכוורת ענק המתוארכת לימי שלמה או לימי ירבעם בן־נבט. עד עתה נחפרו יותר משלושים כוורות המצויות בתוך החלק המרכזי של העיר, וההערכה היא שבאותה תקופה היו למעלה ממאה. כל כוורת בנויה כגליל עשוי טין וקש מיובש שאורכו כ־80 ס"מ וקוטרו כ־40 ס"מ, ובקצהו פתח זעיר המאפשר כניסה ויציאה של הדבורים. הקצה האחר מכוסה טיט, אותו ניתן להסיר על מנת לרדות את הדבש.
בתוך הגלילים התגלו שרידי דבורים וחלות דבש. על פי שרידי הרגליים והכנפיים ניסו מומחים לזהות את סוג הדבורים המדובר, ולהפתעתם התברר שדבורים מסוג זה אינן נמצאות בארץ כלל אלא רק בטורקיה. הדבורה הטורקית רגועה יותר מהדבורה הארץ־ישראלית, ומפיקה פי 5-8 יותר דבש מהדבורה המקומית, המכונה במחקר 'הדבורה הסורית'. כיוון שמדובר במין דבורה רגוע, מובן כיצד גידלו אותו בתוך העיר עצמה. גילוי זה מלמד על יבוא דבורים מטורקיה בתקופת המלוכה, או לחילופין על תפוצה רחבה יותר של מין זה באותן תקופות, שהגיעה אף לארץ ישראל.

אם כן, הדבש של ארץ ישראל יכול להיות דבש תמרים, אך יכול להיות בהחלט גם דבש דבורים.

נערך ע"י צוות אתר התנ"ך מתוך הספר 'פרשת דרכים: מבט ארכאולוגי וגאוגרפי בפרשיות השבוע' בהוצאת מגיד
לרכישת הספר