פרקנו ממשיך בחלקו הראשון את המסופר מהפרק הקודם, ובחלק השני מופיע סיפור חלום יעקב בבית אל.

המשך סיפור הברכות (א-ט)

בקשת יצחק מיעקב (א-ה)

בהמשך לאירועי הפרק הקודם, ולאחר בקשתה של רבקה מיצחק "אִם-לֹקֵחַ יַעֲקֹב אִשָּׁה מִבְּנוֹת-חֵת כָּאֵלֶּה מִבְּנוֹת הָאָרֶץ לָמָּה לִּי חַיִּים" (כ"ז, מו), יצחק מצווה על יעקב "לֹא-תִקַּח אִשָּׁה מִבְּנוֹת כְּנָעַן" (א). הוא שולח את יעקב אל פדן ארם, למשפחה של רבקה ולמצוא שם כלה. יצחק מברך את יעקב בברכת אברהם המשלבת את ברכת הזרע והארץ.

נישואי עשו עם בת ישמעאל (ו-ט)

עשו רואה שיצחק ברך את יעקב (את ברכת אברהם האחרונה? או הברכה מהפרק הקודם?) ומבין שיש להינשא לבנות המשפחה, ולכן מתחתן עם בת ישמעאל, מחלת.

 

סיפור חלום יעקב (י-כב)

החלום (י-יב)

יעקב יוצא מבאר שבע לכיוון חרן. הוא מגיע למקום (ששמו מופיע רק בסוף הסיפור) וישן שם על אבנים (על משמעות של האבנים צפו בסרטון של ד"ר יעל ציגלר). יעקב חולם על סולם גבוה שבו "מַלְאֲכֵי אֱלֹהִים עֹלִים וְיֹרְדִים בּוֹ". על המיקום של הסולם והמשמעות ניתן לקרוא במאמר של הרב יעקב מדן  ובמאמרו של הרב אמנון בזק

דבר ה' ליעקב (יג-יד)

ה' נגלה ליעקב ומברך אותו "הָאָרֶץ אֲשֶׁר אַתָּה שֹׁכֵב עָלֶיהָ לְךָ אֶתְּנֶנָּה וּלְזַרְעֶךָ" (יג). ה' מבטיח ליעקב שהוא ישמור עליו: "וְהִנֵּה אָנֹכִי עִמָּךְ וּשְׁמַרְתִּיךָ בְּכֹל אֲשֶׁר-תֵּלֵךְ וַהֲשִׁבֹתִיךָ אֶל-הָאֲדָמָה הַזֹּאת" (טו).

יקיצת יעקב מהחלום (טז-יט)

יעקב מתעורר מהחלום ומגלה כי "יֵשׁ ה' בַּמָּקוֹם הַזֶּה וְאָנֹכִי לֹא יָדָעְתִּי". יעקב מבין שהמקום הוא "בֵּית אֱלֹקים וְזֶה שַׁעַר הַשָּׁמָיִם" (יז), מקים מצבה במקום וקורא לו "בית אל".

דבר יעקב לה' (כ-כב)

במקביל לדבר ה' ליעקב, כעת יעקב נודר נדר לה' "אִם-יִהְיֶה אֱלֹהִים עִמָּדִי וּשְׁמָרַנִי בַּדֶּרֶךְ הַזֶּה אֲשֶׁר אָנֹכִי הוֹלֵךְ... וְהָיָה ה' לִי לֵאלֹהִים" (כ-כא). על התהייה בנדרו של יעקב והפתרון ראו במאמרו של הרב מנחם ליבטאג