האם נביא הוא מגיד עתידות, יודע כל? ומה זה אומר עליו כשעצתו מבוטלת לחלוטין על ידי האל? האם זה מצביע על כשלונו?

 

מה תפקידו של הנביא במקרא? האם הוא מגיד עתידות? האם הוא יודע כל? האם תפקידו לומר לעם את העתיד לבוא? נראה שהתשובה לשאלות אלו שלילית. תפקידו המרכזי של הנביא הוא להוכיח את העם. באופן פרדוקסלי נביא שהצליח בתוכחתו וגרם לעם לחזור בתשובה – נבואתו לא תתגשם. אך בנוסף לתפקיד התוכחה, הנביא היה גם האמצעי של המלך לתקשר עם האל, וגם יועץ. בשני תפקידים אלו משמש נתן בפרקנו.

דוד מבקש מנתן בקשה הגיונית ופשוטה – לבנות בית מכובד לה'. נתן, בתפקידו כיועץ, עונה לדוד: "כֹּל אֲשֶׁר בִּלְבָבְךָ לֵךְ עֲשֵׂה כִּי ה' עִמָּךְ" (ג). אך בלילה נתן שומע מה' שהוא טעה בעצתו, ושדוד לא יוכל לבנות את בית המקדש. למחרת היום מגיע נתן אל דוד ומעביר לו את דבר ה' ככתבו וכלשונו: "כְּכֹל הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה וּכְכֹל הַחִזָּיוֹן הַזֶּה כֵּן דִּבֶּר נָתָן אֶל דָּוִד" (יז).

האם נתן היה נבוך מהשינוי הקיצוני בעמדתו? האם צריך היה להתנצל? זאת לא נדע, אך נראה מאופן ההדגשה בה אמר נתן לדוד בדיוק את כל הדברים ואת החזיון במלואו, שלא היה צורך להתנצל. בעוד מספר פרקים יבוא נתן אל דוד כמוכיח בסיפור כבשת הרש, ובכך ישלים את תפקידי הנביא: יועץ, מקשר בין המלך לא-לוהים ומוכיח.

האם עצתו הראשונה של נתן הייתה הגיונית? כן. האם נתן ימשיך להשיא לדוד עצות? גם כאן נראה שהתשובה חיובית, ובכל זאת הוא תמיד יזכור שלא תמיד עצותיו ההגיוניות והסבירות מקובלות על הא-לוהים. גם דוד יזכור זאת, וגם אנחנו.

באדיבות אתר 929